یک جوان ایلامی در زندان فشافویه “زیر شکنجه کشته شد”

منابع خبری کرد ایران از کشته شدن یک جوان ایلامی “بر اثر ضرب و شتم مأموران” در زندان فشافویه خبر داده‌اند. شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید، خانواده او خواستار پاسخگویی شده اما قوه قضائیه سکوت کرده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن یک جوان به نام امیرحسین حاتمی در زندان فشافویه (زندان تهران بزرگ) خبر داده و اعلام کرده‌اند که او “زیر شکنجه و بر اثر ضرب و شتم مأموران زندان” کشته شده است.

هه‌نگاو می‌نویسد، این جوان ۲۲ ساله چندی پیش توسط نیروهای انتظامی در تهران دستگیر و به بازداشتگاه زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شده بود.

هه‌نگاو می‌گوید، امیرحسین حاتمی اهل روستای لرنی، از توابع بخش سیروان در استان ایلام و ساکن تهران بود.

در همین حال شبکه حقوق بشر کردستان نیز به حضور خانواده و بستگان او در روز شنبه ۳ مهر در مقابل زندان تهران بزرگ اشاره کرد و نوشت، آ‌ن‌ها خواستار پاسخگویی مسئولان زندان در مورد مرگ این جوان شدند “اما تاکنون مقامات زندان و قوه قضائیه در این باره سکوت‌ کرده‌اند.”

یکی از بستگان امیرحسین حاتمی به شبکه حقوق بشر کردستان گفت، او حدود ۱۰ روز پیش “برای پیگیری نامه ترخیص ماشین پدرش به یکی از کلانتری‌های تهران مراجعه کرده بود اما به دلیل داشتن یک پرونده کیفری پرداخت دیه بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.”

همین منبع ادامه داد: «سه‌شنبه شب ۳۰ شهریور این زندانی در یک تماس کوتاه تلفنی با پدرش در حالی که توان صحبت کردن نداشته است از ضرب و شتم خود توسط مأموران زندان خبر داد و اعلام کرد، قرار است وی را به بیمارستان انتقال دهند.»

این منبع در ادامه می‌گوید، پس از مراجعه خانواده به بیمارستان به آن‌ها اجازه ملاقات داده نمی‌شود و در نهایت ساعت ۱۰ روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور مسئولان زندان “در یک تماس تلفنی از درگذشت این زندانی در بیمارستان خبر می‌دهند.”

سعید پرنین، دایی امیرحسین حاتمی، با اشاره به سلامت کامل او پیش از بازداشت گفت که پدر آقای حاتمی پس از دیدن پیکر فرزندش وجود آثار ضرب و جرح را تایید کرده است.

آقای پرنین همچنین گفت که امیرحسین حاتمی دو روز قبل از مرگ با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته است که ماموران آن‌قدر او را با باتوم زده‌اند که دیگر رمقی برای او نمانده است.

به گفته همین منبع، جسد او برای خاکسپاری در زادگاهش از پزشکی قانونی تحویل گرفته شده است.

این خبر چند روز بعد از انتشار خبر مرگ شاهین ناصری، زندانی عادی زندان تهران بزرگ منتشر می‌شود. او سال گذشته شهادت داده بود، در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز شاهد شکنجه ‌نوید افکاری بوده است.

بسیاری مرگ شاهین ناصری را “مشکوک” دانسته‌ و این مورد را یکی از موارد اعلام‌نشده از مرگ زندانیانی خوانده‌اند که زیر شکنجه یا به دلایل دیگری کشته شده‌اند.

هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان اواخر اردیبهشت از مرگ یک زندانی دیگر به نام امیر رضایی، متهم به جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان ارومیه خبر داده بودند که به گفته منابع آگاه، “زیر شکنجه مأموران” جان باخته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱