ازدحام جمعیت و مجروح شدن ده‌ها نفر در مرز ایران و عراق

ساعاتی پس از آنکه برخی خبرگزاری‌ها از مجروح شدن دست‌کم چهل نفر از زائران اربعین در مرز زمینی شلمچه خبر دادند، وزیر کشور حکومت از تمامی مسافرانی که قصد عزیمت به عراق را داشتند، درخواست کرد تا از رفتن به گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق خودداری کنند و تاکید کرد عراق تمامی مرزهای زمینی خود را به روی ایران بسته است. همزمان وزیر راه ایران گفته است: مسافرانی که قصد عزیمت به عراق را دارند به جای تست «پی‌سی‌آر» برای تشخیص کووید ۱۹، مورد آزمایش «تست چشمی» قرار خواهند گرفت.

در تازه‌ترین گزارش، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان، اعلام کرد: زائران برای سفر به عراق و شرکت در راهپیمایی اربعین در این کشور، از مراجعه به مرزهای شلمچه و چذابه در این استان خودداری کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، روز یک‌شنبه چهارم مهر، از زائرانی که قصد عزیمت به عراق را دارند، درخواست کرد تا بدون داشتن ویزا برای ورود به خاک عراق به سوی مرزهای ایران نروند. خبرگزاری ایرنا هم به نقل از مقامات محلی در استان‌های خوزستان و ایلام نیز تاکید کرد مرزهای مهران و شلمچه بسته است.

پیش از وزیر کشور ایران، استاندار ایلام، به گزارش خبرگزاری ایرنا، گفته بود: مرز مهران همچنان بسته است و همه زائرانی که برای ورود به عراق در مرز و شهر مهران حضور دارند به استان خود برگردانده می‌شوند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز، روز شنبه سوم مهر، به گزارش خبرگزاری ایرنا، ضمن تاکید بر بسته بودن مرز شلمچه، گفت: زائران دارای گذرنامه بدون روادید امکان خروج از مرز شلمچه را ندارند و فقط زائرانی که دارای روادید اضطراری هستند امکان خروج از گذرگاه مرزی شلمچه را دارند. مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره در عراق قرار دارد.

احمد وحیدی، وزیر کشور حکومت اسلامی، هم در این ارتباط گفته است: افرادی که برای سفر هوایی ویزا داشتند و موفق نشدند با هواپیما به عراق منتقل شوند از مرز شلمچه عبور داده شده و وارد خاک عراق شده‌اند.

دولت عراق برای مراسم اربعین سال جاری با ورود ۶۰ هزار زائر ایرانی به خاک این کشور با شرایط خاص موافقت کرده بود.

محمد نوذری، استاندار ایلام، روز یک‌شنبه چهارم مهر ماه، گفت: طبق برنامه ریزی قبلی ۶۰ هزار نفر از مسیرهای هوایی به عراق سفر کرده و پیش بینی می شود ۹۰ درصد از این افراد از مرز مهران به ایران بازگردند.

در تصاویری که روز گذشته، شنبه سوم مهر ماه، منتشر شد، حدود ۴۰ هزار نفر از افرادی که قصد عزیمت به عراق را داشتند، به دلییل تجمع در پشت در ورودی اول پایانه مرزی شلمچه، مجروح شدند. بیشتر این افراد را زنان میانسال و مسن تشکیل می‌دادند. بر اثر ازدحام جمعیت، یکی از درهای پایانه مرزی شکسته و ماموران مجبور شدند با استفاده از آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت استفاده کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز یک‌شنبه چهارم مهر ماه، در آستانه مراسم اربعین، جمعیت زیادی در گذرگاه مرزی شلمچه حضور یافته‌اند. شرایط در این منطقه بحرانی اعلام شده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از ایران برای مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند اما در شرایط بحرانی بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، احتمال افزایش شمار مبتلایان، پس از بازگشت هزاران مسافر از عراق موجب نگرانی شده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و ترابری ایران، در یک مصاحبه تلویزیونی، درباره شرایط بازگشت مسافران از عراق گفته است: به منظور افزایش سرعت در انتقال زائران، به جای تست «پی‌سی‌آر»، از زائران «تست چشمی» بعمل خواهد آمد.

به گفته رستم قاسمی، تا شامگاه شنبه سوم مهر ماه، ۶۴ هزار نفر از طریق مرز هوایی به عراق سفر کرده‌اند. بر اساس اعلام این منبع، احتمال می‌رود حدود ۳۵ هزار نفر از طریق هوایی به ایران بازگردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱