جمهوری اسلامی به بازرسان آژانس اجازه تعویض کارت‌ حافظه دوربین‌های کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ کرج را نداد!

جمهوری اسلامی ایران از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات کرج برای سرویس تجهیزات نظارتی آژانس جلوگیری کرده است.

تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران «تسا» که تیرماه ۱۴۰۰ هدف حمله (یا خرابکاری) قرار گرفت
خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» لارنس نورمن به نقل از منابع مطلع در رشته توییتی نوشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال تعویض و تعمیر دوربین‌های این محل بودند اما اجازه این کار صادر نشد.

مرکزی که اجازه دسترسی بازرسان به آن محل صادر نشده مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته «تسا» واقع در کُردان کرج است.

در سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات جمهوری اسلامی توافق شد که بازرسان بتوانند دستگاه‌های نظارتی از جمله کارت‌های حافظه دوربین‌های مداربسته را تعویض کنند اما داده‌های این دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد!

تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران اوایل تیرماه امسال هدف حمله خرابکارانه قرار گرفت. برخی منابع اعلام کردند این مرکز توسط یک پهپاد کوچک که از داخل ایران به پرواز درآمده بود هدف قرار گرفت. مقامات جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی اسرائیل دراز کردند.

لارنس نورمن به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که ایران در نظر دارد در نامه‌ای به آژانس توضیح دهد که دلیل منع دسترسی بازرسان آژانس به سایت کرج به خاطر «مسائل امنیتی» و ادامه کارهای مربوط به «جمع‌آوری شواهد جنایی» است.

برخی منابع آگاه این ادعاها را مبهم و پرسش‌برانگیز دانسته و می‌گویند رژیم ایران برخی فعالیت‌های مشکوک را در سایت کرج از سر گرفته است. در جریان سفر اخیر گروسی به تهران ادعا شد بعد از حمله پهپادی به مرکز مونتاژ سانتریفیوژ کرج برخی دوربین‌ها آسیب دیدند. همچنین ادعا شد برخی دوربین‌ها گم شده است!

به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل» رافائل گروسی با تأیید اینکه بازرسان آژانس از آن محل بازگردانده شده‌اند تأکید کرده این اقدام نقض توافقی است که ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با جمهوری اسلامی ایران شد که در آن به بازرسان اجازه دادند تجهیزات نظارتی را سرویس کنند. گروسی پس از بازگشت از تهران گفته بود «فوری‌ترین موضوع آژانس» با ایران حل شد اما از اینکه این تفاهم موقت است و راه حل «دائمی» نیست ابراز نگرانی کرده بود.

در اوایل ماه سپتامبر طی یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد که بازرسان آژانس متوجه شده‌اند که یک دوربین نظارتی خراب شده و دوربین دوم آسیب جدی دیده است. چند روز بعد مقامات جمهوری اسلامی اطلاع دادند که چندین دوربین را از سایت خارج کرده‌اند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» با استناد به چندین منبع ناشناس می‌نویسد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال تعویض و تعمیر دوربین‌های این محل بودند.

یک هفته پیش از این حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود ماموران «گروسی» جاسوسان سیا و موساد هستند!

مانع‌تراشی برای بازدید بازرسان از سایت‌های مشکوک جمهوری اسلامی در ایران در حالیست که شماری از مقامات آمریکایی می‌گویند «واشنگتن از سنگ‌اندازی ایران در مذاکرات اتمی سرخورده شده‌» و ممکن است به‌این نتیجه برسند که برجام دیگر ماندنی نیست.

اخیراً یک سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت «ایران از تأخیرها برای تشدید تخلفات اتمی خود استفاده می‌کند و بازگشت به برجام را هرچه پیچیده‌تر می‌کند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱