کاهش مراجعه برای واکسیناسیون در ایران «به دلیل تبلیغات ضد واکسن در لوای طب سنتی»

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید که «تبلیغات ضد واکسن در لوای طب سنتی» موجب کاهش مراجعه مردم برای تزریق واکسن ضد کرونا شده است.

به گزارش ایسنا، محمد علوی روز دوشنبه پنجم مهر، ضمن بیان این مطلب درباره ادامه این روند با پیش‌بینی موج بعدی کرونا در ماه آبان ابراز نگرانی کرده است.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز شنبه سوم مهر گفته بود که «علی‌رغم وجود واکسن، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد در کل گروه‌های واجد شرایط در استان فارس، برای دریافت واکسن مراجعه نکرده و واکسن کرونا دریافت نمی‌کنند».

آخرین آمار درباره کسانی که تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند به نهم مرداد برمی‌گردد. در آن تاریخ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا گفته بود که در برخی استان‌ها ۶۰ درصد مردم برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

پیش از این نتایج یک نظرسنجی که اردیبهشت امسال توسط «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» انجام شده بود، نشان می‌داد که « ۷۳.۷ درصد از پاسخگویان تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند» و تنها «۲۹.۹ درصد افراد پاسخگو ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند» و فقط «۳۸.۵ درصد از پاسخگویان بر اثربخشی واکسن کرونای ایرانی امیدوار و خوش‌بین هستند».

درباره دیگر دلایل عدم تمایل برخی شهروندان به تزریق واکسن کرونا تاکنونی گزارشی منتشر نشده، اما در طول ماه‌های گذشته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از نوع واکسن‌های وارداتی انتقاد و درباره میزان اثربخشی واکسن‌های ایرانی ابراز تردید کرده‌اند.

پیش از این نیز مسئولان بهداشتی ایران از ابتلای دوباره برخی از نیروهای درمان و حتی مرگ تعدادی از آنها پس از تزریق واکسن چینی سینوفارم خبر داده بودند.

بر اساس آمارهای رسمی بیشترین آمار واردات و تزریق واکسن در ایران مربوط به واکسن سینوفارم است.

پیش از این نیز مقامات وزارت بهداشت بارها از مردم خواسته‌اند که اولین واکسن در دسترس را تزریق کنند.

در همین حال از زمان همه‌گیری کرونا، بدون وجود هیچ مبنای علمی، در ایران شایعه شد که استفاده از مواد مخدر به‌ویژه تریاک احتمال ابتلا به کرونا را «کاهش می‌دهد.»

در این ارتباط خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، پنجم مهر خبر داده است که بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در شش ماهه نخست شیوع کرونا یعنی از اسفند ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ اعتیاد به مواد مخدر در شهرستان‌های استان تهران رشد حدود ۲۴ درصدی داشته است.

در این نظرسنجی درباره دلایل افزایش آمار اعتیاد به مواد مخدر توضیحی داده نشده است و تنها گفته شده که این آمار پس از شیوع بیماری کرونا در دو شهرستان تهران و ملارد افزایش یافته و در سایر شهرستان‌ها کاهشی بوده است.

در همین بنا به اعلام وزارت بهداشت در روز دوشنبه، طی شبانه‌روز گذشته ۲۸۹ نفر دیگر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ مورد ابتلای جدید به این ویروس نیز شناسایی شده ‌است.

بر اساس این آمار، مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به حدود ۱۲۰ هزار تن رسید و شمار کل مبتلایان نیز از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت و برخی مسئولان اعلام می‌شود که مقامات سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱