حکومت اسلامی پاسپورت ایرانی را در جایگاه کم‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان رساند

در تازه‌ترین فهرست رده‌بندی اعتبار و قدرت گذرنامه‌ کشورهای جهان که موسسه «هنلی و شرکا» منتشر کرده است، گذرنامه ایرانی همچنان در میان ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها و در رتبه دهم از انتهای جدول قرار گرفته است. براساس این رتبه‌بندی امارات متحده عربی قوی‌ترین گذرنامه را در منطقه خاورمیانه و درمیان کشورهای عربی دارد و ژاپن و سنگاپور مانند سال‌های گذشته در صدر فهرست صاحبان قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان قرار گرفته‌اند. 

در رده‌بندی گذرنامه هنلی که هر سه‌ماه یک‌بار به‌روز می‌شود، موسسه «هنلی و شرکا» براساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا)، گذرنامه کشورهای مختلف جهان را براساس تعداد مقاصدی که دارندگان هر گذرنامه می‌توانند بدون روادید قبلی به آن سفر کنند، رتبه‌بندی می‌کند. این موسسه که انتشار رتبه‌بندی‌های خود را از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز کرده است، در واقع شاخص اعتبار و قدرت گذرنامه‌ها را براساس میزان آزادی گردشگران دارنده آن‌ها برای سفر به کشورهای مختلف جهان می‌سنجد.

در فهرست رده‌بندی جهانی گذرنامه‌ها برای سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، موسسه «هنلی و شرکا» ۱۹۹ کشور را بررسی و در ۱۱۶ جایگاه رتبه‌بندی کرده است. 

ایران در این جدول در کنار لبنان، سریلانکا و سودان، با امکان سفر بدون روادید قبلی به ۴۱ کشور جهان، در رتبه ۱۰۷، یا رتبه دهم از آخر قرار گرفته است.

درمیان کشورهای منطقه خاورمیانه، امارات متحده عربی صاحب قوی‌ترین گذرنامه است و با امکان سفر بدون روادید به ۱۷۴در کنار قبرس، شیلی، موناکو و رومانی در جایگاه شانزدهم این رتبه‌بندی قرار دارد. امارات متحده عربی تنها کشور عربی است که در سال‌های اخیر با جهشی چشمگیر  به ۲۰ جایگاه نخست این فهرست صعود کرده است. امارات در طول ۱۰ سال گذشته، از جایگاه ۶۵ این رده‌بندی (با امکان سفر بدون روادید به ۶۷ کشور) به جایگاه شانزدهم صعود کرده است.

شهروندان ژاپن و سنگاپور، دو کشوری که براساس این رده‌بندی قوی‌ترین و معتبرترین گذرنامه‌های جهان را دارند، بدون نیاز به روادید یا با دریافت روادید در بدو ورود، می‌توانند به ۱۹۲ کشور جهان سفر کنند.

گذرنامه‌های آلمان و کره جنوبی نیز به‌طور مشترک با امکان سفر بدون روادید قبلی به ۱۹۰ کشور، در جایگاه دوم  این جدول قرار دارند. پس از آن، در رتبه سوم، چهار کشور فنلاند، ایتالیا، لوگزامبورگ و اسپانیا قرار دارند که شهروندانشان بدون از پیش درخواست کردن اجازه‌ سفر و روادید، می‌توانند به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ به‌طور مشترک در رتبه نخست این رده‌بندی قرار داشتند، در سال‌های گذشته روندی نزولی را طی کردند و در حال حاضر همراه با جمهوری چک، یونان، مالتا و نروژ، در جایگاه هفتم قرار دارند و امکان سفر بدون روادید قبلی به ۱۸۵ کشور را دارند.

براساس این رده‌بندی گذرنامه کشورهای افغانستان، عراق، سوریه پاکستان و یمن، به‌ترتیب با امکان سفر بدون روادید قبلی به ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۳۳ در انتهایی‌ترین جایگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،  7 اکتبر ۲۰۲۱