امیرعبداللهیان می‌گوید جمهوری اسلامی با طالبان در ارتباط است

روز شنبه ۱۷ مهرماه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به سوریه، در خصوص تحولات افغانستان گفت: «ما با طالبان در ارتباط هستیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیر عبداللهیان در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ضمن تشریح سیاست جمهوری اسلامی در قبال طالبان، گفت: «ما با همه طرف‌‌ها در افغانستان، از جمله طالبان، در ارتباط هستیم و آن‌ها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می‌کنیم.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز هفته گذشته گفته بود: «هنوز خیلی زود است که به‌طور اساسی در مورد مشروعیت طالبان صحبت کنیم، اکنون وقت این است که ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می‌کند و آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد، یا خیر.»

به گفته خطیب‌زاده، یکی از مهم‌ترین مسائل مهم برای جمهوری اسلامی ایران این است که افغانستان بهشت داعش و تهدیدی برای همسایگان و دنیا نشود.

جمهوری اسلامی ایران از حامیان طالبان در سال‌های گذشته بوده است و ملااختر منصور، رهبر پیشین این گروه، پس از بازگشت از ایران در حمله پهپادی آمریکا کشته شد.

تغییر موضع جمهوری اسلامی در مقابل طالبان
رئیس ‌جمهوری سوریه نیز در دیدار با وزیر خارجه ایران، خروج آمریکا از افغانستان را نشانه ظهور محورهای جدید و افول محور غرب دانست.

بشار اسد گفته است که کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که آمریکا مسئولیت اعمال و سیاست‌های خود در افغانستان را نمی‌پذیرد.

بشار اسد همچنین تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود و باید چنین کند، چرا که به گفته وی، آمریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱