لاپید: اسرائیل در صورت لزوم در برابر ایران به زور متوسل خواهد شد

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل تصریح کرد که این کشور در صورت لزوم در برابر جمهوری اسلامی به زور متوسل خواهد شد. او گفت دنیا اجازه نمی‌دهد یک “رژیم حامی ترور” به سلاح اتمی دست پیدا کند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در نشست خبری مشترک با آنتونی بلنیکن و عبدالله بن زیاد آل نهیان وزرای خارجه امریکا و امارات متحده عربی تصریح کرد که اسرائيل در صورت لزوم علیه جمهوری اسلامی “به زور متوسل می‌شود”.

در این نشست که روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر در واشنگتن برگزار شد، لاپید گفت: «ما می‌دانیم که لحظاتی وجود دارند که ملتها باید برای حفاظت دنیا در برابر شیطان از زور استفاده کنند.»

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه گفت: «وقتی یک رژیم حامی ترور قصد دارد به سلاح اتمی دست پیدا کند، ما باید وارد عمل شویم و باید روشن کنیم که دنیای متمدن این اجازه را نخواهد داد.»

لاپید با اشاره به قصد جمهوری اسلامی برای “محو اسرائيل” تصریح کرد: «اسرائیل این حق را دارد که در هر لحظه‌ای و از هر راهی وارد عمل شود. این نه تنها حق ما بلکه مسئولیت ما است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفت که این کشور برای استفاده از سایر گزینه‌ها در صورت عدم بازگشت حکومت ایران به مذاکرات اتمی آماده است. او تصریح کرد: «وقت پیوسته تنگ‌تر می‌شود.»

مذاکرات بازگشت به برجام شش دور در وین برگزار شد و در آستانه انتخابات ریاست جهوری ایران متوقف شد. جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که “در زمان مناسب” به این مذاکرات بازخواهد گشت.

این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی، کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و أمریکا که در این مذاکرات شرکت داشتند، همچنان منتظر بازگشت ایران به وین هستند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱