گفت‌وگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره برجام

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی و مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین از جمله محورهای گفت‌وگوی آن‌ها بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از دیدار با وزیر امور خارجه عربستان با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود دیدار کرده بود.

بلینکن اعلام کرده بود که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای، آمریکا در همراهی با متحدان منطقه‌ای خود در خاورمیانه اقدام به بررسی سایر گزینه‌ها خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، روز جمعه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) با انتشار گزارشی از قاهره، به دیدار بین آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان پرداخته است.

موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و مذاکرات بین‌المللی درباره مناقشه هسته‌ای با ایران نیز از جمله محورهای اصلی دیدار بلینکن و بن فرحان بوده است.

وزارت امور خارجه عربستان روز جمعه ۱۵ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای خبر دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان را رسانه‌ای کرده است.

فیصل بن فرحان در یک پست توییتری درباره دیدارش با بلینکن از جمله نوشت: «امروز با دوستم، بلینکن، ملاقات سازنده‌ای داشتم. در این ملاقات ما درباره مسائل مشترک، نگرانی ملت‌های هر دو کشور، راه‌های تقویت همکاری‌های راهبردی و همکاری در جبهه‌های مختلف گفت‌وگو کردیم.»

از سوی دیگر، گفته شده است که فیصل بن فرحان با رابرت مالی، رئیس دفتر ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره “نقض پیمان‌های بین‌المللی مربوط به توافق هسته‌ای از سوی ایران” گفت‌وگو کرده است.

رابرت مالی پیش از این گفته بود که آمریکا طی روزهای پیش‌رو با مقامات سه کشور عربستان، امارات متحده عربی و قطر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مذاکره خواهد کرد.

دیدار بلینکن و فیصل بن فرحان در شرایطی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا بر تلاش‌های دیپلماتیک خود برای آغاز دور هفتم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین افزوده است.

در همین رابطه، جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به واشنگتن سفر کرده است و انریکه مورا، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام در وین، راهی تهران شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱