تبلور مزرعه حیوانات در جمهوری اسلامی

آرش یاوری

هنگامی گه جرج اورول نویسنده مشهور انگلیسی در پلاک ششم خیابان گلدان آهنینِ لندن مشغول نوشتن پنجمین رمانش “مزرعه ی حیوانات” که کنایه ای به نظام توتالیتر در شوروی بود تصور نمی‌کرد که هفتاد و هفت سال بعد مردمانی در خاورمیانه رمان او را زندگی کنند.

سالهاست که در ایران ادعاهای اولیه مقامات حکومت مبنی بر ظلم ستیزی و عدالت و فساد ستیزی به صورت وارونه به عملی شده و همواره شهروندان گوشه و کنار این کشور مورد ظلم ستم قرار می‌گیرند، کالایی نایاب شده و در هیچ عدالت خانه ای یافت نمی‌شود و صدر تا ذیل حکومت و مسئولانش فاسد هستند.

هر چند مقامات ارشد رژیم جمهوری اسلامی همواره و پی در پی مدعی مبارزه با فساد هستند و حتی دادگاه های ویژه هم برپا کردند که تعدادی را هم با عناوین مختلف مانند سلطان سکه، سلطان قیر، سلطان دارو و چند سلطان دیگر به پای میز محاکمه کشاندند و فرجام برخی از اینان هم طناب دار بود اما واقعیت این است که این دادگاه ها هیچ گاه به حریم مهره های اصلی و سرمنشا فساد نزدیک هم نشدند و البته هرگاه افرادی از نزدیکان مقامات دولت های پیشین به فساد متهم و محکوم شدند به پشت آن گرو کشی های سیاسی بوده است.

اما به هر روی این روزها و به مدد شبکه های اجتماعی و فراگیری آن، فساد مقامات و مسولان مختلف حکومت فقها به سختی پنهان میماند و هرازکاهی تشت رسوایی مالی یا اخلاقی و جنسی یکی از مقامات حکومت بر زمین می افتد.

سالها پیش مصوبه ای در مجلس با عنوان قانون رسیدگی به دارایی مقامات ، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی به تصویب رسید اما شورای نگهبان که وظیفه اصلی اش حفاظت از نظام و جمهوری اسلامی است با این مصوبه مخالفت کرد و تصمیم گیری درمورد این مصوبه به خدم و حشم علی خامنه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شد و در سال ۹۴ این مجمع با ضمن تایید این مصوبه اعلام کرد که لیست دارایی ها و اموال مسولین حکومت باید محرمانه تلقی شود و افشا کنندگان مجازات شوند.

طبق این مصوبه حدود ۲۵۰ هزار نفر از مقامات و مسولان مختلف سیاسی و نظامی و اداری باید لیست دارایی های خود را در سامانه ای برای نظارت ثبت کنند.

البته این مصوبه تا کنون اجرایی نشده و اصلا مشخص نیست که چه کسانی لیست دارایی خود را در سامانه ای که عنوان شده بود ثبت کرده اند اما اینگونه که از شواهد بر می آید آن مصوبه همچنان باعث نگرانی بخش هایی از حکومت است و نگرانند که با تغییر بازیگران داخل حکومت و تغییر رویکردها موقعیت کسانی که سالها در امنیت بودند به خطر بیوفتد.

از همین روی با اینکه در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت صراحتا عنوان شده بود که افشای دارایی مسئولان با مجازات همراه خواهد بود اما نمایندگان مجلس که اتفاقا با شعار شفاف سازی بر کرسی های پارلمان نشستند چند روز پیش مصوبه ای را تصویب کردند که بر اساس آن اطلاعات مربوط به اموال و دارایی‌های مسئولان “کاملا محرمانه و امنیتی است و به هیچ وجه نباید منتشر نشود.

در حقیقت آنها اموال مسئولان حکومت را موضوعی امنیتی به حساب آوردند تا اطمینان بیشتری برای افشا نشدن آن کسب کنند.

البته نگرانی در درون مقامات و لایه های حکومت از افشای میزان اموال و دارایی هایشان بی دلیل نیست. چرا که در هر چرخش و رقابتی یک عده ممکن است در موضع ضعف قرار بگیرند و باقی رقبا آنها را رسوا کنند. مانند آنچه که میان محمود احمدی نژاد و خانواده لاریجانی رخ داد و کم کم باعث شد این خانواده که برخی تصور می‌کردند آینده جمهوری اسلامی هستند به تدریج به حاشیه بروند و رد صلاحیت شوند و استعفا بدهند.

پرداختن به رقابت ها و سهم خواهی های داخلی حکومت که همگی بر سر سهم بیشتر از سفره انقلاب است مستلزم نوشتار دیگری است و اکنون مجددا به موضوع اصلی این یاداشت که وارونه شدن شعارهای انقلاب اسلامی و مسئولان آن است باز می‌گردیم.

در حالی که طبق آمار سازمان شفافیت بین‌المللی در سال ۲۰۱۸،  ایران در میان ۱۸۰ کشور، در رتبه ۱۳۸ است و بر خلاف تمام ادعا های دروغین حکومت، مقامات نظام تمام تلاششان را می‌کنند که مردم نتوانند بر آنها نظارت داشته باشند و می‌خواهند هر روزنه را بر روی شفافیت ببندند.

یکی دیگر از نمونه هایی مشعشع تغییر چهره ی حکومت، پس از سرکوب اعتراض های آبان ۹۸ که در اعتراض به گران شدن یک شبه بنزین آغاز شد و قشر فرودست جامعه موتور این اعتراض چند روزه بود.

چند روز بعد از این سرکوب خونین علی خامنه ای رهبر حکومت جمهوری اسلامی در یک سخنرانی به وضوح معنی واژه مستضعف را که سالها اسباب پروپاگاندای حکومت بود را مصادره به مطلوب کرد.

او در آن سخنرانی گفت “مستضعفین را بد معنا می‌کنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند،

او در ادامه تعریف جدیدی از مستضعفان ارایه کرد و گفت قرآن مستضعف را این نمی‌داند، قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ی عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفین این است. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفه الله در زمین است،‌ بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.

بنا به تعریف علی خامنه ای مستضعفان خود و اطرافیانش هستند زیرا او پیشوای عالَم بشریّت است.

در آن دوران صداهایی بلند شده بود که مگر انقلاب برای حمایت مستضعفین و کوخ نشینان در برابر کاخ نشینان شکل نگرفت؟ و علی خامنه ای به وضوح اعلام کرد انقلاب برای حکمرانی اقلیتی خاص بر اکثریت بوده ولو با زور اسلحه و کشتار. 

در حقیقت هم اکنون میتوان تبلور رمان مزرعه حیوانات و شخصیت های آن را به وضوع در جمهوری اسلامی و مقام‌های آن مشاهده کرد که برای حفط قدرت خود هر روزه هر قانون یا نگرشی را به سود خود تغیر می‌دهند.

منبع: خبرگاه حزب سکولار دموکرات ایرانیان، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱