شورای امنیت ملی آمریکا: بازگشت متقابل به رعایت برجام «بهترین گزینه موجود» برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تاکید بر خواست ایالات متحده برای بازگشت متقابل به برجام است، نسبت به پیامدهای «مطالبه بیشتر» و «عرضه کمتر» جمهوری اسلامی در مذاکرات هشدار داد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه در پاسخ به پرسش صدای آمریکا مبنی بر توصیه جوزپ بورل به ایران مبنی بر بازگشت هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات، گفت: «دولت بایدن در مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به رعایت برجام و رسیدگی به طیف کامل نگرانی‌های ما در قبال ایران، صادق و ثابت قدم بوده است.»

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: «بازگشت متقابل به رعایت [برجام] در جهت منافع ملی آمریکا است. این بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است و بستری را برای رسیدگی به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ارائه می‌دهد.»

در بخش دیگری از پاسخ این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا آمده است: «ما خواستار بازگشت متقابل به رعایت برجام هستیم. [اما] اگر ایران مطالبه بیشتر داشته باشد یا چیز کمتری عرضه کند، این مذاکرات موفق نخواهد شد.»

ایران و آمریکا تا پیش از توقف مذاکرات در خرداد ماه، شش دور مذاکره غیرمستقیم با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور دیگر اعضای برجام برای بازگشت دو طرف به پیروی کامل از این توافق داشته‌اند، اما تاریخ دور هفتم مشخص نیست. ایالات متحده بارها برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام آمادگی کرده و از ایران خواسته است پیش از آن که خیلی دیر شود، به این مذاکرات بازگردد.

دولت ابراهیم رئیسی گفته است در حال بررسی مذاکرات دولت قبل است و پس از پایان بررسی‌ها به وین باز‌می‌گردد. آمریکا در مقابل می‌گوید هر چه زمان بیشتری سپری شود، بازگشت متقابل به پیروی از برجام شاید دیگر آن منافع مدنظر را به همراه نداشته باشد. ​

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱