روزنامه نزدیک به سپاه: دیدار با مقامات سیاسی ایران در حیطه وظایف گروسی نیست

روزنامه جوان تلاش‌های مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را تلاشی برای کسب مجدد “امتیازهای مشکوک اولیه” برای دیگر طرف های مناقشه اتمی و بخشی از “تقسیم کار” گروسی با آمریکا می‌داند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر خود به آمریکا بر الزام گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی تاکید کرده بود.

گروسی در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم از نزدیک شدن جمهوری اسلامی به نقطه گریز هسته‌ای سخن گفته و خواستار دیدار با امیرعبداللهیان پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر شده بود.

امیرعبداللهیان در مقابل اعلام کرده بود که پیش از بازگشت جمهوری اسلامی به پشت میز مذاکره در وین، بر آن است تا در راس گروهی به بروکسل رفته و با مقامات اتحادیه اروپا، از جمله با جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی این اتحادیه دیدار و گفت‌وگو کند.

بورل در ضرورت برگزاری چنین دیداری ابراز تردید کرده بود و ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که چنین دیداری را ضروری نمی‌داند.

ششمین دور کمیسیون مشترک برجام در روز ۳۰ خرداد به پایان رسیده است و هنوز تاریخی برای آغاز دور هفتم این مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی ایران تعیین نشده است.

ورود نظامیان به مذاکرات دیپلماتیک

اینکه رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام تغییر کرده است، پدیده پوشیده‌ای نیست. ابراهیم رئیسی و همچنین دو چهره اصلی در سیاست خارجی این کشور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌اش و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و احتمالا مذاکره کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای وین بارها لب به انتقاد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گشوده‌اند.

“دیده‌بان ایران” در گزارشی متکی بر اطلاعات منتشر شده از سوی روزنامه جوان، رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران، به انتقاد نیروهای تندرو در دولت ابراهیم رئیسی نسبت به توافق سال ۲۰۱۵ ایران با کشورهای پنج‌به‌اضافه‌یک پرداخته است.

در گزارش روزنامه جوان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نگاهی به شدت انتقادی شده است. به باور نویسنده این گزارش توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ محصول سه عامل بوده است:

  • غفلت
  • غرب‌زدگی
  • و نفوذی‌های هدایت شده!

در این گزارش آمده است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با هدف صفر کردن توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده بود.

گرچه در گزارش روزنامه جوان نامی از “نفوذی‌های هدایت شده” و “غرب‌زده” به میان نیامده، اما نگاهی به ترکیب تیم مذاکره کننده در دولت روحانی جایی برای تردید در مورد هویت این افراد باقی نمی‌نهد.

روزنامه جوان تلاش‌های رافائل گروسی برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را تلاشی برای کسب مجدد آن “امتیازهای مشکوک اولیه” می‌داند و تاکید کرده که گروسی در موقعیتی نیست که بخواهد برای دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تعیین وقت بکند.

در این گزارش آمده است: «حضور گروسی در تهران و درخواست سفر جدید و دیدار با مقامات سیاسی در حیطه وظایف و اختیارات وی نیست و حداکثر باید با دکتر اسلامی و در سقف NPT گفتگو کند و آژانس بین‌المللی را سیاسی نکند و از مذاکره نیابتی از سوی امریکا با ایران دور شود.»

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران تلاش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی را بخشی از “تقسیم کار” او با آمریکا می‌داند و مدعی بی‌حاصل بودن چنین تلاش‌هایی است.

به گفته بسیاری از ناظران مستقل، ورود سپاه و ارگان های آن در مناقشه‌هسته‌ای نه تنها می‌تواند راه را برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک دشوار سازد، بلکه فراتر از آن، عملا مذاکره بر سر مناقشه‌هسته‌ای را از موضوعیت می‌اندازد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱