سقوط شدید لیر ترکیه؛ علت‌ها و پیامدها

بانک مرکزی ترکیه با کاهش دوباره نرخ بهره بازار مالی این کشور را به لرزه درآورد. در پی آن ارزش لیر بار دیگر سقوط کرد. یک دلار آمریکا به ۹،۶۵۸۱ لیر و یورو به ۱۱،۲۴۲۴ لیر رسید. علت و پیامد این سقوط واحد پولی ترکیه در چیست؟

بازارهای مالی همانند نیروی نیروی جاذبه عمل می‌کنند. حتا اگر آدمی به آن بی‌اعتنا باشد و یا آن را احمقانه تصور کند، پیامدهای آن را نمی‌تواند از میان برد.

اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بهره بانکی را “مادر تمام بدبختی‌ها” می‌داند و برخلاف تمام آموزه‌های اقتصادی، ادعا می‌کند که بهره بالا عامل تورم بالاست، و بهره پایین تورم پایین را به دنبال خواهد داشت.

این سرنوشتی است که لیر ترکیه به آن دچار شده است. در پی کاهش چشمگیر نرخ بهره پایه از سوی بانک مرکزی ترکیه، بازار مالی ترکیه واکنش نشان داد و ارزش لیر بار دیگر سیر نزولی طی کرد.

لیر ترکیه که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵ درصد ارزش خود را مقابل دلار را از دست داده، کماکان روی مدار نزولی است.

روز جمعه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) یک دلار آمریکا با ۹،۶۵۸۱ لیر و یورو با ۱۱،۲۴۲۴ لیر مبادله شد. این دومین روزی بود که ارزش برابری لیر سقوط می‌کرد.

سایت ان‌تی‌وی آلمان به نقل از توماس گیتسل، کارشناس امور بانکی، می‌نویسد که مورد سقوط چشمگیر ارزش لیر ترکیه نشانگر آن است که بازارهای مالی اعتماد خود را از دست داده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه ۲۱ اکتبر، به جای آن‌که برای مقابله با لیر ضعیف و نرخ بالای تورم ۲۰درصدی با افزایش نرخ بهره واکنش نشان دهد، نرخ بهره را بار دیگر کاهش داد.

این تصمیم بانک مرکزی ترکیه در کاهش مجدد نرخ بهره با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد. بانک مرکزی در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند. بسیاری از اقتصاددانان و نهادهای بین‌المللی، از جمله صندوق بین‌المللی پول، بارها نسبت به تبعات تورمی سنگین چنین تصمیمی به مقامات ترک هشدار داده‌ بودند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۱