واکنش کاخ سفید به پیشنهاد تاریخ از سرگیری مذاکرات برجام از سوی ایران

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه پنجم آبان در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه ایران در خصوص تاریخ از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، گفت آمریکا منتظر تایید اتحادیه اروپا در این زمینه خواهد ماند.

علی باقری کنی در همین روز، پس از دیدار با معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در صفحه توییتر خود نوشت: «گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر (هفته دوم آذر) مذاکرات را شروع کنیم».

او افزود که تاریخ دقیق بازگشت به وین «هفته بعد» اعلام خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به این اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که مقامات دولت آمریکا از صحبت‌های (علی) باقری کنی مطلع شده‌اند، اما منتظرند تا مقامات اروپایی تایید کنند که ایران واقعاً آماده از سرگیری مذاکرات است.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد، تعیین زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات را به مذاکره‌کنندگان واگذار می‌کنیم. چارچوب‌های ما همچنان پیروی از پایبندی در برابر پایبندی است، و تعیین گام بعدی را به اروپایی‌ها و مذاکره‌کنندگان خود واگذار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از پیام معاون وزیر امور خارجه ایران، با احتیاط به این مسئله واکنش نشان داد.

این سخنگو گفته است: ما آماده بازگشت به وین هستیم و معتقدیم که دستیابی سریع به تفاهم و اجرای آن در مورد بازگشت به پایبندی کامل دوجانبه (به برجام) امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، مذاکرات باید بر روی نهایی کردن «تعداد کمی از موضوعات باقیمانده در پایان دور ششم مذاکرات در ژوئن» متمرکز شود.

او تصریح کرد، همان طور که ما نیز به صراحت گفته‌ایم، با توجه به این که ایران به اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهد٬ این در [مذاکره] برای همیشه باز نخواهد ماند، بنابراین امیدواریم که آنها به سرعت و با حسن نیت به وین بیایند.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. ایران نیز در دو سال گذشته با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام، برنامه هسته‌ایش را گسترش داده است.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت ایران و آمرکیا به برجام برگزار می‌شد. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است.

«از نقطه بن‌بست مذاکرات وین» وارد مذاکرات نمی‌شویم

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه اظهار داشت که جمهوری اسلامی «از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد» مذاکرات احیای برجام نخواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران گفته است که «فرمت مذاکرات وین» را قبول دارد و «به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای» علی باقری کنی و انریکه مورا در «این‌باره تصمیم‌گیری» می‌کنند.

او اضافه کرده است: «اما دیر نخواهد بود و به زودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.»

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفته است، مذاکرات هسته‌ای از دو هفته پیش «با گفت‌وگوهای بین معاون سیاسی وزارت امور خارجه و انریکه مورا» آغاز شده است.

پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که مذاکرات ایران با هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام جایگزین مذاکرات وین نخواهد بود.

مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر گفته‌اند که صبر ایالات متحده در قبال رویکرد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین رو به اتمام است و استدلال‌های تهران برای توجیه تاخیر در از سرگیری این مذاکرات بسیار ضعیف است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱