فیسبوک نام تجاری خود را به متا تغییر می‌دهد

فیسبوک در تلاشی عمده برای تغییر وجهه خود به عنوان یک شبکه اجتماعی می گوید که نام تجاری‌اش را به متا تغییر خواهد داد.

این شرکت گفت نام تازه فعالیت های این شرکت را بهتر منعکس می کند، چون درحال تعمیم دامنه فعالیت خود از یک شبکه اجتماعی به بخش هایی مثل واقعیت مجازی (VR) است.

این تغییر در مورد واحدهای مختلف از جمله فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ اعمال نمی شود، بلکه فقط مربوط به شرکت مادر است که اینها زیرمجموعه آن هستند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که نشت اسناد داخلی فیسبوک توسط یک کارمند سابق تصویری ناخوشایند از این شرکت ترسیم کرده است. فرانسیس هاگن از جمله فیسبوک را به “ترجیح سود بر ایمنی” متهم کرده است.

در سال ۲۰۱۵ گوگل ساختار خود را عوض کرد و شرکت مادر را “آلفابت” نام گذاشت، اما این نامی است که هنوز جا نیافتاده است.

مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک این خبر را همزمان با تشریح برنامه ای برای ایجاد یک “متاوِرس” – یک دنیای آنلاین که مردم در آن می توانند اغلب با کمک یک هدست وی آر در فضای مجازی بازی کنند، کار کنند و ارتباط برقرار کنند – اعلام کرد.

زاکربرگ می گوید که امیدوار است که این شرکت در آینده یک متاورس تلقی شود

او گفت که عنوان کنونی همین حالا هم “نمی تواند نمایانگر همه چیزهایی باشد که ما انجام می دهیم، چه رسد به آینده”، بنابراین باید عوض شود.

او در کنفرانسی مجازی گفت: “به مرور زمان امیدوارم که ما یک شرکت متاورس محسوب شویم و من می خواهم بنای کار و هویت ما بر چیزی استوار باشد که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.”

او گفت که شرکت اکنون از دو بخش متفاوت تشکیل شده، “یکی خانواده اپ های ما، و دیگری کاری که برای ایجاد سکوهای آینده انجام می دهیم.”

فیسبوک همچنین از نشان جدیدی در ستاد مرکزی خود در “منلو پارک” کالیفرنیا رونمایی کرد که جایگزین لوگوی “لایک” خواهد شد. این یک نماد بی نهایت به رنگ آبی است.

آقای زاکربرگ گفت که نام تازه منعکس کننده این موضوع است که با گذر زمان کاربران مجبور نیستند برای استفاده از سایر خدمات شرکت به فیسبوک رجوع کنند.

کلمه متا از زبان یونانی به معنای فراتر اقتباس شده است

برای کسی که از بیرون نگاه می کند، متاورس ممکن است شبیه نسخه‌ای از VR باشد، اما برخی معتقدند که این آینده اینترنت خواهد بود.

به جای قرار گرفتن پشت کامپیوتر، مردم در یک متاورس ممکن است از یک هدست برای ورود به دنیای مجازی استفاده کنند که انواع محیط های دیجیتال را به هم وصل می کند.

امید می رود که دنیای مجازی عملا برای هر چیزی از کار، بازی و کنسرت گرفته تا معاشرت با دوستان و خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

فیسبوک متحمل ضربات زیادی به وجهه خود شده است. واشنگتن پست در همین روز گزارش داد که فیسبوک نکات مهمی را در مورد اطلاعات نادرست پیرامون تاثیر واکسن در طول همه گیری از سیاستگذاران پنهان کرده است.

این آخرین مورد از رشته گزارش های مبتنی بر اسناد داخلی بود که توسط کارمند سابق، خانم هاگن، به رسانه‌ها درز کرد.

از جمله گزارش‌هایی هست که ادعا می‌کند فیسبوک از عمل کردن به نتیجه تحقیقاتی داخلی خودداری کرد که نشان می‌داد اینستاگرام به سلامت روان نوجوانان آسیب می‌زند.

آقای زاکربرگ این گزارش ها را “تلاشی هماهنگ برای استفاده گزینشی از اسناد لو رفته برای ارائه تصویری نادرست از شرکت ما” توصیف کرده است.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱