تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی حکومت ایران

دولت آمریکا روز جمعه (هفتم آبان) شبکه‌ای از شرکت‌ها و افرادی که نقش کلیدی در برنامه پهپادی سپاه پاسداران و نیروی قدس آن دارند را وارد فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش صدای آمریکا، بنابر اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، سعید آقاجانی فرمانده ستاد پهپاد در سازمان هوا-فضای سپاه پاسداران در رأس این افراد است.

والی آدِیِمو، قائم مقام وزیر خزانه داری آمریکا در همین ارتباط گفته است، توزیع پهپاد در خاورمیانه توسط ایران خطری برای صلح و ثبات بین‌المللی است و نیروهای نیابتی ایران با این پهپادها به نیروهای آمریکا و شرکای آن و خطوط کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده‌اند.

سعید آقاجانی، محمد ابراهیم زرگر تهرانی، عبدالله محرابی، و یوسف ابوطالبی، هم‌چنین شرکت‌های «کیمیا تجارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» از جمله تحریم‌شدگان هستند.

«سعید آقاجانی» که فرماندهی یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران را برعهده دارد، به طور مستقیم در برنامه ریزی، تجهیز و آموزش عملیات‌های پهپادی سپاه نقش دارد.

محمد ابراهیم زرگر تهرانی که از طریق شرکت کیمیا تجارت سیوان به سپاه پاسداران در آزمایش پهپاد و انتقال آنها به عراق کمک کرده، عبدالله محرابی رئیس سازمان تحقیق و جهاد خودکفایی، و شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» و مدیرعامل آن یوسف ابوطالبی، از دیگر تحریم شدگان هستند.

مقام‌های شرکت کیپاس تست‌های پروازی پهپادها را برای سپاه انجام داده و کمک‌های فنی برای واحد پهپادی ایران فراهم آورده‌اند. کیپاس همچنین قطعات پهپادی با ارزشی را برای سپاه فراهم کرده است. محمد ابراهیم زرگر طهرانی، کمک کرده که کیپاس این قطعات را از شرکت‌هایی که در خارج ایران هستند تهیه کند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: عبدالله محرابی، رئیس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات نیروی هوافضای سپاه پاسداران است. وی به تامین پیشرانه‌های پهپاد از طریق شرکت “اوج پرواز ما دو نفر” می‌پرداخته است. این شرکت که متعلق به وی و یوسف ابوطالبی بوده به تامین پیشرانه‌های پهپاد برای نیروی دریایی سپاه و دیگر شرکت‌هایی که در توسعه برنامه نظامی ایران نقش دارند می‌پردازد که این شرکت‌ها عبارتند از صنایع هوایی قدس و صنایع هواپیماسازی (هسا) است که هسا شرکتی است که تحت تحریم آمریکا بوده و به تامین پهپاد برای سپاه پاسداران می‌پردازد.

بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید که نیروی قدس سپاه پاسداران به انتشار پهپادهای مرگبار خود به گروه‌های تحت حمایت خود از جمله حزب‌الله، حماس، کتائب حزب‌الله، حوثی‌ها و دولت اتیوپی می‌پردازد.

در ادامه بیانیه آمده است: «ایران طی سال‌های گذشته مسئول چند حمله به خطوط کشتیرانی بین‌المللی است که شامل دو حادثه قبلی می‌باشد. در سال ۲۰۱۹ ایران به شش نفتکش حمله کرد که به طور گسترده با محکومیت مواجه شد که شامل عملیاتی بود که سپاه پاسداران در می ۲۰۱۹ هماهنگی آن را انجام داده و طی آن آسیب‌هایی به کشتی‌های نروژی، اماراتی و سعودی وارد آمد».

بر اساس بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، سعید آقاجانی مسئول حمله ۲۹ ژوئن امسال به کشتی باری «مرسر استریت» در سواحل عمان بود که منجر به کشته شدن دو نفر شد، و همچنین حمله سه سال پیش (۲۰۱۹) به تاسیسات نفتی جنوب عربستان و حملات دیگری در همان سال به کشتی‌های سعودی، اماراتی و نروژی، به مسئولیت او انجام شده است.

برگرفته ای از سایت ایران امروز، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱