خطیب‌زاده در واکنش به تحریم‌های آمریکا: دولت بایدن روش ترامپ را ادامه می‌دهد

ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه چهار شهروند و دو شرکت ایرانی اعلام کرد “دولت بایدن روش ترامپ را ادامه می‌دهد”. تحریم‌های جدید آمریکا در آستانه دیدار بایدن با سران سه کشور اروپایی عضو برجام اعمال شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت دولت کنونی آمریکا رویکرد دولت قبلی را در قبال ایران دنبال می‌کند. آمریکا چهار شخص حقیقی و دو شرکت ایرانی را به دلیل کمک به توسعه پهپادهای سپاه پاسداران تحریم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بلافاصله به تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایران واکنش نشان داد و آن را “اقدامی مردود” دانست.

خطیب‌زاده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را “رفتار متناقض کاخ سفید” و “تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ” توصیف کرد و گفت: «دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد این پیام را ارسال می کند که واقعا قابل اعتماد نیست.»

تحریم‌هایی که خشم مقام‌های رژیم اسلامی را برانگیخته روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) از طرف خزانه‌داری آمریکا علیه حکومت ایران اعمال شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام چهار شخص حقیقی و دو شرکت مرتبط با برنامه پهپادی و هوافضای سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌های خود گذاشته است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط گفته شده است که چهار ایرانی به نام‌های سعید آقاجانی، یوسف ابوطالبی، عبدالله محرابی و محمد ابراهیم زرگر تهرانی و دو شرکت به نام‌های “کیمیا پارت سیوان” و “اوج پرواز ما دو نفر” در فهرست تحریم اشخاص “دفتر کنترل دارایی‌های خارجی” (اوفک) قرار گرفته‌اند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکره بایدن با سران سه کشور عضو برجام انجام گرفته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) اعلام کرده بود که بایدن روز شنبه ۸ آبان با سه متحد اروپایی خود معروف به ترویکای اروپایی بر سر یک استراتژی مشترک در مذاکرات آتی احیای برجام در وین رایزنی خواهد کرد.

آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در برجام (آلمان، بریتانیا و فرانسه) برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین فشار را بر ایران افزوده‌اند.

برخلاف این کشورها روسیه و چین مواضع دیگری اتخاذ کرده‌اند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفته است “انتظار و پیش‌بینی” این است که روسیه و چین در مذاکرات وین با مواضع ایران همراهی کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «فشار بر ایران برای تسریع بازگشت به مذاکرات برجام کمکی نخواهد کرد، روسیه امیدوار است که تهران اما به زودی آنها را آغاز کند.»

ایران در واکنش به درخواست مقام‌های آمریکایی در ارتباط با از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین تا کنون قدم مهمی برنداشته و تاریخ مشخصی برای بازگشت به مذاکرات برجام در وین اعلام نکرده است. علی باقری تنها گفته است که تا پایان ماه نوامبر مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

گفت‌وگوهای وین که به مذاکرات “احیای برجام” موسوم است، از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شده و با وجود روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱