بلینکن: آمریکا از همه ابزارها برای جلوگیری از توسعه برنامه پهپادهای ایران استفاده می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه هفتم آبان در خصوص تحریم‌های تازه آمریکا علیه شرکت‌ها و افراد در حوزه پهپاد نظامی ایران در بیانیه‌ای گفت، ایالات متحده از تمامی ابزارهای موجود برای جلوگیری و بازدارندگی از تامین مواد و فناوری مرتبط با این صنعت استفاده خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین روز پیشتر چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرد.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای با اشاره به این تحریم‌ها گفته است، آمریکا از هر ابزار مناسبی برای مقابله با نفوذ و فعالیت‌های مخرب ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) این کشور استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد، سپاه پاسداران با استفاده و همچنین با اشاعه پهپادهای مرگبار به گروه های مورد حمایت ایران، به نیروهای آمریکایی و کشتی‌های بین‌المللی حمله کرده است.

آنتونی بلینکن تصریح کرده است: ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، جهت جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را در اختیار ایران قرار می‌دهند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین اشاعه‌ای دست دارند، استفاده خواهد کرد.

در میان افراد تحریم شده در روز جمعه ۷ آبان‌ماه نام سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران نیز دیده می‌شود که قبلا اسرائیل وی را متهم به سازماندهی حمله به کشتی «مرسر استریت» کرده بود.

کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، و از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف حمله ظاهرا پهپادی قرار گرفت.

در این رخداد کاپیتان و یک محافظ کشتی که شهروندان رومانی و بریتانیا بودند، کشته شدند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین یوسف ابوطالبی را در ارتباط با سپاه پاسداران، عبدالله محرابی را در ارتباط با جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه و محمد ابراهیم زرگر تهرانی را در ارتباط با شرکت کیمیا پارت سیوان تحریم کرد.

خود شرکت کیمیا پارت سیوان نیز روز جمعه در ارتباط با نیروهای قدس سپاه پاسداران تحریم شد. شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» نیز در ارتباط با سپاه پاسداران تحریم شده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن تحریم‌های روز جمعه اعلام کرد، اعمال تحریم‌های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است.

سعید خطیب‌زاده گفته است، دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعا قابل اعتماد نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه، دولت‌های مختلف آمریکا را «ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» نامیده و آن را تداوم سیاست «شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ» عنوان کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱