اخراج سفرای لبنان از عربستان و بحرین

عربستان سعودی به دلیل اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن سفیرش در لبنان را فراخواند و به سفیر لبنان ۴۸ ساعت وقت داد ریاض را ترک کند. بحرین نیز از سفیر لبنان خواست خاک این کشور را ظرف دو روز ترک کند.

عربستان سعودی روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) به سفیر لبنان دستور داد ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کند. عربستان تمامی واردات خود از لبنان را نیز متوقف کرد.

این اقدام را عربستان سعودی در واکنش به اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان در ارتباط با جنگ یمن و نقش عربستان در این جنگ انجام داده است.

 پادشاهی بحرین نیز پس از عربستان به سفیر لبنان دستور داد ظرف دو روز خاک این کشور را ترک کند.

جورج قرداحی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان نیز به‌عنوان یک گروه مسلح مثل حوثی‌ها از خاک خود دفاع می‌کند.

جورج قرداحی چه گفت؟

قرداحی بر لزوم پایان جنگ در یمن تاکید کرده و گفت که خانه‌ها، ساختمان‌ها، روستاها و شهرها در یمن با جنگنده‌ها هدف قرار می‌گیرند.

سخنان این وزیر لبنانی خشم عربستان را برانگیخت.

نخست وزیر و رئیس جمهور لبنان بلافاصله درباره واکنش عربستان گفتگو کردند. آنها از وزیر اطلاع رسانی خواستند که “تصمیم مناسب” بگیرد. گفته می‌شود از وزیر اطلاع رسانی لبنان خواسته شده است برای کاهش تنش با عربستان استعفا دهد.

تصمیم عربستان برای ممنوعیت واردات از لبنان در زمانی صورت گرفته  که لبنان دچار بحران شدید اقتصادی است. ارزش واحد پول این کشور حدود ۹۰ درصد  سقوط کرده و این کشور به شدت به ارز خارجی نیاز دارد.

کشورهای عربی از جمله عربستان از بازارهای اصلی محصولات کشاورزی صادراتی لبنان به شمار می‌روند. تقریبا ۸۰ درصد از کل صادرات لبنان در سال ۲۰۱۹ وارد بازار این کشورها شده است.   

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با ابراز تاسف از اقدامات عربستان در قبال کشورش گفت که در حال برقراری تماس برای آرام کردن بحران پیش آمده با عربستان است. میقانی گفته است وزیر اطلاع رسانی قبل از تصدی این پست مصاحبه کرده بود و اظهاراتش بیانگر نظر دولت نیست.

جنگ نیابتی یمن و قربانی شدن لبنان

عربستان و ایران درگیر جنگی فرسایشی و نیابتی در یمن هستند. در لبنان نیز بین ایران و عربستان رقابت شدیدی برای تاثیرگذاری در سیاست‌های این کشور انجام می‌گیرد. 

عربستان سعودی حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌شناسد. در ارتباط با تنش کنونی نیز وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است حزب‌الله لبنان به جای دولت لبنان تصمیم می‌گیرد و از این کشور به‌عنوان یک پایگاه برای تحقق پروژه‌های خود استفاده می‌کند.

عربستان گفته است بنادر در لبنان تحت کنترل حزب‌الله قرار دارد و به‌رغم تمام هشدارها حمل‌و‌نقل مواد مخدر به همراه کالاهای صادراتی از لبنان به عربستان سعودی متوقف نشده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱