نشست اقلیمی گلاسگو؛ جهان بار دیگر برای پیشگیری از فاجعه اقلیمی تلاش می‌کند

نشست اقلیمی سازمان ملل متحد تحت عنوان «سی‌اُپی۲۶» (یا «کوپ۲۶») که از روز یکشنبه در شهر گلاسگوی اسکاتلند آغاز شده است، از واپسین فرصت‌ها برای به اصطلاح «پیروزی یا شکست» در زمینه نجات سیاره زمین از فاجعه‌بارترین اثرات تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «سی‌اُپی۲۶» که به دلیل همه‌گیری کرونا یک سال به تاخیر افتاده بود، قصد دارد میزان افزایش دمای هوای کره زمین را زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از عصر صنعتی، نگه دارد. به گفته دانشمندان پیشگیری از افزایش دما از این سطح مصطلح به «یک و نیم» می تواند از مخرب‌ترین پیامد‌های گرمایش زمین جلوگیری کند.

آلوک شارما، رئیس نشست اقلیمی سازمان ملل متحد، یکشنبه ۹ آبان همزمان با ورود نمایندگان کشورهای عضو به شهر گلاسگو گفت: «ما پس از خروج از گلاسگو باید بتوانیم با اطمینان بگوییم که ۱.۵ [درجه] را زنده نگه داشتیم.»

او به شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: «ما در حال حاضر با گرمایش جهانی ۱.۱ درجه بالاتر از سطح دمای قبل از صنعتی شدن جهان روبرو هستیم. در ۱.۵ درجه کشورهایی هستند که زیر آب خواهند رفت، و به همین دلیل است که باید در این‌جا به توافقی در مورد چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوایی در یک دهه آینده برسیم.»

دستیابی به حفظ گرمایش زمین زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد که در سال ۲۰۱۵ در کنفرانس پاریس با آن موافقت شد، مستلزم افزایش عملیات فوری سیاسی و دیپلماتیک برای جبران تعهدات پوچ و عدم اقدامات کافی در چند سال گذشته است که سیاست‌های اقلیمی بسیاری از کشورهای جهان را در بر می گیرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱ نوامبر ۲۰۲۱