افشای مکاتبات «محرمانه» زندان اوین به دست گروه «عدالت علی»

گروه سایبری «عدالت علی» اسناد جدید «محرمانه‌ای» از زندان اوین در اختیار رادیو فردا قرار داده است که حاوی مکاتبات مسئولان زندان دربارهٔ وضعیت برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

بر اساس این اسناد، هرگونه اعتراض، اعتصاب غذا و انتشار نامه توسط زندانیان به عنوان رفتاری «مجرمانه» تلقی شده است.

در یکی از این نامه‌ها غلامرضا محمدی، سرپرست وقت حفاظت اطلاعات زندان اوین، خواستار تنبیه زندانیان به دلیل انتشار نامه، بیانیه و فایل صوتی در فضای مجازی شده است و به «بهره موفق حاصله از لغو ملاقات حضوری نازنین زاغری» اشاره کرده که به نوشته او «نهایتاً موجب فک اعتصاب وی شد».

او خطاب به سرپرست وقت بازداشتگاه اوین خواستار «جداسازی زندانیان خاطی و محدود کردن امکانات رفاهی آن‌ها از قبیل ملاقات‌های حضوری و خصوصی» شده است. در سطر اول یکی از نامه‌ها ذکر شده است که «تعداد زندانیان موجود در بازداشتگاه اوین در تاریخ ۹۹/۴/۳۰ شمسی ۲۶۹۵ نفر» بوده‌اند.

گروه «عدالت علی» می‌گوید که با هدف افشاگری این اسناد را تهیه کرده است. رادیو فردا به طور مستقل نمی‌تواند اصالت این اسناد را تأیید کند.

این گروه ۳۱ مردادماه ویدئوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که می‌گوید با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به‌دست آورده است. تصاویری که حاوی بدرفتاری با زندانیان بود.

در نامه دیگری که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، علی چهارمحالی، مدیر بازداشتگاه اوین، با اشاره به اعتصاب غذای مریم اکبری‌منفرد، او را به «هتک حرمت و توهین به مأمورین» متهم کرده و خطاب به سرپرست اداره حفاظت و اطلاعات زندان‌های استان تهران نوشته است که «با استعلام انجام شده از بند نسوان، زندانی موصوف کما فی‌السابق به‌صورت صریح و عنادورزانه با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ابراز خصومت نموده و در صورت بروز هرگونه واقعه یا رویدادی مغایر با ارزش‌ها و ایدئولوژی خود، از توهین به مسئولین زندان ترس و واهمه‌ای را ندارد».

او خواستار انتقال خانم اکبری منفرد به ندامتگاه شهر ری شده است.

حداقل دو نامه از اسنادی که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته در ارتباط با محمد نوری‌زاد است. در یکی از این نامه‌ها خطاب به اداره عملکرد، بازرسی و ریاست پاسخگویی به شکایات زندان‌های استان تهران نوشته شده که محمد نوری‌زاد «بنابر اعلام رئیس اندرزگاه شش این مرکز همچنان به خودزنی و اعتصاب غذای خود ادامه داده است».

در نامه‌ای دیگر غلامرضا محمدی، سرپرست وقت حفاظت اطلاعات بازداشتگاه اوین، خطاب به رئیس حفاظت و اطلاعات زندان‌های استان تهران گزارش داده که محمد نوری‌زاد «از زمان انتقال به این بازداشتگاه مکرراً اقدام به نشر اکاذیب و صدور بیانیه می‌نمود. مدتی کارت تلفن وی با دستور قضایی مسدود شده بود که با اخذ تعهد از ایشان مبنی بر عدم مصاحبه و انتشار بیانیه با دستور قضایی مجدداً کارت وی فعال شده اما پس از مدتی نامبرده اقدام به مصاحبه، نشر اکاذیب و صدور بیانیه نموده است».

غلامرضا محمدی خواستار رسیدگی به این موضوع شده و ادعا کرده که آقای نوری‌زاد «در تماس با همسرش به صورت دایورت، شروع به مصاحبه با شبکه تلویزیونی “کلمه” نموده و در این مصاحبه اقدام به توهین به نظام مقدس جمهوری اسلامی، بنیانگذار کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری و همچنین صحبت‌های کذب در خصوص زندانی اعدام شده، نوید افکاری، می‌نماید».

از محتوای نامه‌ای دیگر چنین برمی‌آید که مسئولان زندان بر سر ملاقات نسرین ستوده با خانواده‌اش در زندان مانع ایجاد کرده و در این خصوص برای او شروطی چون دادن تعهد کتبی «رعایت حجاب»، به شیوه مورد نظر مأموران، قرار داده و او را در این ارتباط تحت فشار گذاشته‌اند.

در یکی از این نامه‌ها، از دراویش، تحت عنوان یکی از «گروه‌های تروریستی» و هم‌ردیف با داعش و ری‌استارت یاد شده و از مأموران خواسته شده است که نسبت به اقدامات احتمالی دراویش «هشیار» باشند.

بی‌اعتنایی به سلامت زندانیان

در نامه محرمانه دیگری که به دست رادیو فردا رسیده است، وضعیت بهداشتی ندامتگاه خورین ورامین «نامناسب» ذکر شده و اشاره شده است که با وجود شرایط کرونایی، «۶۰ زندانی کف‌خواب» با حداقل فاصله از هم قرار دارند و جداسازی زندانیان بیمار از دیگر زندانیان انجام نمی‌شود و اعزام زندانیان بدحال به مراکز درمانی «به سختی صورت می‌گیرد».

در نامه‌ای دیگر قید شده است که یکی از «مددجویان» زندان اوین در اعتراض به «کارشکنی نیروی سپاه و نقض حقوق بشر» آرش صادقی، فعال حقوق بشر، به دلیل جلوگیری از اعزام او به بیمارستان، اعتصاب غذا کرده است.

اعتصاب غذای زندانیان به خاطر مشکلات قضایی و سپس «کنترل علائم حیاتی آنان» از سوی مأموران، خودزنی زندانیان به صورت کوبیدن مکرر سر به آینه‌های سرویس بهداشتی (و شکستن پنج آینه) به‌خاطر جلوگیری مسئولان از اعزام آن‌ها به مراکز درمانی و بی‌اعتنایی پاسیارها به رفت‌وآمدهای مکرر افراد «ناشناس» با وجود وضعیت کرونایی، از دیگر نکاتی است که در شماری از این نامه‌ها به آن‌ها اشاره شده است.

زندان اوین معروف‌ترین زندان ایران است که در بندهای مختلف آن زندانیان سیاسی نگه داشته می‌شوند. برخی از بندهای آن نیز تحت نظر نهادهای امنیتی نظیر اطلاعات سپاه پاسداران است که هیچ کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد.

اتحادیه اروپا فروردین امسال زندان اوین را همراه با زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی‌شهر به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۳ نوامبر ۲۰۲۱