تظاهرات خشونت‌بار نیروی تحت حمایت رژیم اسلامی حاکم بر ایران در عراق

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق، که عمدتا هواداران گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران هستند روز جمعه در ادامه اعتراض‌های خود در ورودی‌های منطقه سبز بغداد با پرتاب سنگ به سوی ماموران، قصد ورود به این منطقه را داشتند. خشونت‌های روز جمعه دست‌کم ۳ کشته و ۱۲۵ زخمی برجای گذاشت که بیشترشان از ماموران امنیتی و نظامی بودند.

ورودی‌های منطقه خضراء بغداد، منطقه‌ی اداری و امنیتی بغداد، از یک هفته پیش محل تجمع و تحصن معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق بود. شب گذشته گروهی با نام «کمیته تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات» با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشارکت در «تظاهرات مسالمت آمیز» با شعار «جمعه، فرصت نهایی» شد و تأکید کرد که پس از آن وارد فاز تازه‌ای از اعتراضات می‌شود.

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی عراق هنوز اعلام نشده اما بازشماری دستی ۲۵ درصد آرا تغییری در نتایج تاکنون اعلام شده به وجود نیاورده و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی شکست سختی در این انتخابات خورده‌اند.

تلاش معترضان برای وردود به منطقه خضرا با واکنش نیروهای امنیتی و نظامی مواجه شد و آنها برای جلوگیری از ورود به منطقه سبز به شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی اقدام کردند.

طبق اعلام وزارت بهداشت عراق در درگیری‌های عصر روز جمعه میان معترضان و نیروهای امنیتی ۱۲۵ تن زخمی شده‌اند. در بیانیه وزارت بهداشت عراق آمده که ۱۲۵ مجروح به علت تظاهرات امروز به مراکز درمانی کشور مراجعه کرده‌اند که ۲۷ تن از آنها افراد غیر نظامی و مابقی نیروهای امنیتی بوده‌ اند.

این بیانیه افزوده که اکثر جراحت‌ها جزئی یا متوسط بوده و تأکید کرد که هیچ مورد جراحت یا فوت بر اثر شلیک گلوله مشاهده نشده است.

رهبران معترضان اما نیروهای امنیتی و نظامی را متهم می‌کنند که به سوی معترضان شلیک کرده‌اند. «قیس الخزعلی»، دبیر عصائب اهل الحق و یکی از گروه‌های شکست‌خورده در انتخابات با انتشار بیانیه‌ای خواستار برخورد و تنبیه کسانی شد که دست به شلیک بردند و «معترضان را کشته و زخمی کردند» و همچنین کسانی که به آنان دستور چنین کاری را دادند و افزود که هیچ‌گونه پرده‌پوشی در این باره قابل قبول نیست.

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، نیز مدعی «سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای حکومتی» شد و گفت که معترضان در ابراز نظر خود از روش‌های دموکراتیک استفاده کرده‌اند. ائتلاف فتح بازنده اصلی انتخابات و ائتلاف اصلی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی است. هادی العامری فرمانده نیروهای شبه‌نظامی حشد الشعبی است.

او از دستگاه قضائی عراق خواست که فورا برای برخورد با کسانی که دستور شلیک به معترضان را داده‌اند و موجب «شهادت و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان» شده‌اند اقدام کند و مسئولیت حفظ امنیت و خون معترضان را متوجه دولت دانسته است.

واکنش مقتدا صدر به تنش‌های روز جمعه

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق و برنده اصلی انتخابات عراق، با اشاره تلویحی به اینکه شرکت کنندگان در اعتراضات علیه نتایج انتخابات، نیروهای الحشد الشعبی هستند، درگیری آنها با نیروهای امنیتی را کاری زشت خواند.

او در بیانیه‌ای تأکید کرد که نباید «تظاهرات مسالمت‌آمیز درباره شکایت‌های انتخاباتی به تظاهرات خشونت‌آمیز و کوچک شمردن دستگاه حکومت تبدیل شود». صدر افزود که حکومت نیز حق ندارد که در برخورد با معترضان مسالمت‌جو خشونت پیش گیرد و تأکید کرد که تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی عقلی و شرعی و قانونی است.

او نوشت: «خطاب به معترضان می گویم که الحشد الشعبی یک گروهی جهادی است و آرزو دارم که وجهه آنان به چیز دیگری آلوده نشود، از حقوق افراد منضبط آنان دفاع می‌کنیم و شهدای آنان در جنگ با تروریسم را عزت و افتخار می‌شمریم و هرگز فراموش نخواهیم کرد، سابقه‌تان را حفظ کنید و بدانید که “دولت اکثریت ملی” به دور از پروژه‌های سیاسی داخلی و خارجی که در پی منافع حزبی و فرقه‌ای در پی ضربه زدن به شما هستند، مدافع شما خواهد بود».

او تأکید کرد که درگیری با نیروهای امنیتی امری زشت است، «شما پیروان حشد مجاهدید و نیروهای امنیتی مدافعان میهن‌اند».

برگرفته ای از سایت ایران امروز،۶ نوامبر ۲۰۲۱