موساد می‌گوید حملات طراحی شده نیروی قدس علیه اهداف اسرائیلی را در آفریقا خنثی کرده است

موساد، سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل، می‌گوید حملات طراحی شده از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران را علیه گردشگران و بازرگانان اسرائیلی در سه کشور آفریقایی شناسایی و خنثی کرده است.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، این حملات برای هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در تانزانیا، سنگال و غنا برنامه‌ریزی شده بود.

این گزارش می‌افزاید در این ارتباط، پنج مظنون پس از «انتقال اطلاعات» به سرویس‌های امنیتی سه کشور یادشده دستگیر شده‌اند.

همه مظنونین ظاهرا آفریقایی هستند و گذرنامه‌های تانزانیایی، سنگالی و غنایی دارند. بر اساس این گزارش، دستگیرشدگان در حال حاضر زیر بازجویی هستند.

به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، نیروی قدس سپاه پاسداران به فرماندهی اسماعیل قاآنی، این افراد را تحت پوشش «علوم دینی» برای آموزش خرابکاری به لبنان فرستاده و سپس آن‌ها را راهی کشورهای یاد شده کرده بود.

ظاهرا قرار بود که اتباع اسرائیلی‌ که برای دیدن سافاری به تانزانیا می‌روند در کنار بازرگانان اسرائیلی در غنا و سنگال هدف قرار گیرند. اسرائیل با همه این کشورها رابطه سیاسی دارد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، این توطئه بخشی از جنگ پنهان اسرائیل و ایران است.

مقامات رسمی اسرائیل هنوز در این باره واکنش رسمی نشان نداده‌اند و از واکنش سه کشور آفریقایی به این گزارش‌ها نیز خبری منتشر نشده است.‎

از زمان کشته شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای ایران، در عملیاتی که به موساد نسبت داده می‌شود، ظاهرا تلاش‌های تهران برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها تشدید شده است.

ایران، موساد را عامل خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای خود در تابستان پارسال و تیر امسال می‌داند.

پیش از آن نیز، در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در بغداد، منابع اطلاعاتی اسرائیل احتمال داده بودند که تلاش‌های ایران برای ضربه زدن متقابل به این کشور تشدید شود.

مقامات امنیتی اسرائیل تایید کرده بودند که کشورشان در گردآوری اطلاعات برای آمریکا که به کشته شدن قاسم سلیمانی منجر شد، کمک کرده بود.

سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل ماه گذشته ایران را متهم کرد که در صدد کشتن یک بازرگان اسرائیلی در قبرس بوده است. این اتهام به تهران وارد شده است که در سال ۲۰۱۲ یک تبعه سوئدی لبنانی‌الاصل را از طریق گروه حزب‌الله لبنان برای کشتن گردشگران اسرائیلی در قبرس، به این جزیره فرستاده بود.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی از خنثی شدن «توطئه ایران» در کلمبیا نیز خبر دادند اما جزئیات زیادی در این زمینه منتشر نشده است.

اسرائیل در سال ۲۰۱۲ گفته بود که توطئه‌های طراحی‌ شده توسط فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، در کشورهای تایلند، هند، گرجستان، آذربایجان و کنیا را برای کشتن اسرائیلی‌ها خنثی کرده بود.

تعدادی از مظنونان در کشورهای یاد شده دستگیر و محاکمه شدند که برخی از آن‌ها ایرانی بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۸ نوامبر ۲۰۲۱