پنتاگون: شبه‌نظامیان حامی حکومت ایران احتمالا در طرح ترور کاظمی دست داشته‌اند

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت وزارت دفاع آمریکا بر این نظر است که احتمالا شبه‌نظامیان حامی ایران در طرح ترور مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق شرکت داشته‌اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز چهارشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا معتقد است که “گروه‌های مسلح تحت حمایت رژیم ایران در تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دست داشتند”.

او گفت: «ما معتقدیم که گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران در پشت حملات در عراق هستند. این حملات توسط گروه‌های مسلحی انجام شد که به منابع و ابزارهای مرگبار برای انجام چنین حملاتی دسترسی دارند.»

در ساعات بامدادی یکشنبه هفتم نوامبر (۱۶ آبان) سه پهپاد انفجاری اقامتگاه نخست‌وزیر عراق را در “منطقه سبز بغداد” هدف قرار دادند. نیروهای امنیتی، دو فروند از این پهپادها را سرنگون کردند، اما سومین پهپاد توانست مقر اقامت مصطفی کاظمی را هدف قرار دهد.

در جریان حمله پهپادی به اقامتگاه کاظمی دست‌کم هفت نفر از محافظان او مجروح شدند.

سخنگوی پنتاگون فاش نکرد که کدام گروه در این حمله نقش داشته است و گفت: «آنها حملات مشابهی را با استفاده از پهپادهای بزرگ و کوچک انجام دادند. این تاکتیک معمول آنهاست، بنابراین ما از این فرض پیش می‌رویم، اما اکنون وارد تحلیل موضوع نمی‌شوم.»

پیش از این منابع امنیتی عراق و همچنین نیروهای نزدیک به شبه‌نظامیان این کشور اعلام کرده‌ بودند که حمله به اقامتگاه مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق از سوی نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته بود که مقامات آمریکایی به هیچ وجه قصد اظهار نظر در مورد احتمال دخالت تهران در تلاش برای ترور مصطفی کاظمی را ندارند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام خبر حمله پهپادی به اقامتگاه کاظمی از “فتنه جدید”ی سخن گفته بود و آن را محصول “اتاق فکر” کشورهای خارجی دانسته بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی نیز مدعی شده بود که این حمله توسط ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۱ نوامبر ۲۰۲۱