بهای دلار بار دیگر از کانال ۲۸ هزار تومان عبور کرد

بهای دلار در بازار ارز ایران بار دیگر سیری صعودی یافته است. بهای دلار مجددا به مرز ۳۰ هزار تومان نزدیک شده است. احتمال افزایش بیشتر بهای دلار منتفی نیست. تلاش دولت رئيسی برای مهار بهای ارز و تورم بی نتیجه بوده است.

بازار ارز ایران بار دیگر شاهد نوسانات شدید است. بهای هر دلار آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) بار دیگر از مرز ۲۸ هزار تومان گذشت.

سایت “همشهری آنلاین” از افزایش مجدد بهای دلار و یورو در بازار ارز ایران خبر داده است. بهای دلار در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

بهای ارزها در بازار ایران طی روزهای گذشته روندی صعودی داشته است. همین موضوع باعث افزایش بهای کالاها در بازار داخلی می‌شود و به تورم بیشتر راه می‌برد.

سایت “تجارت نیوز” از شکل گرفتن صف‌های خرید در برابر برخی از صرافی‌ها در تهران خبر داده است. بسیاری از مردم با مشارکت در خرید و فروش ارز کسب درآمد می‌کنند.

تجارت نیوز در گزارش خود نوشته است که خرید و فروش دو هزار دلار در بازار ارز می‌تواند ظرف مدت کوتاهی بیش از یک میلیون تومان سود ایجاد کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کاهش خوش‌بینی مردم نسبت به کسب توافق در مذاکرات هسته‌ای وین، در رجوع آن‌ها به بازارهای ارز و تلاش‌شان برای تبدیل دارایی خود به دلار موثر بوده است.

در ماه‌های فروردین تا پایان خرداد، ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین به خوش‌بینی مردم نسبت به لغو تحریم‌ها در سایه کسب توافق دامن زده بود.

پس از شروع دوره زمامداری ابراهیم رئیسی و ایجاد وقفه در مذاکرات هسته‌ای، بهای دلار از ماه شهریور مجددا افزایش یافت.

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت بازار ارز در ایران حکایت از آن دارد که بهای ارز در ماه آبان مجددا روندی صعودی یافته و احتمال افزایش بیشتر نرخ برابری دلار در برابر تومان منتفی نیست.

باید یادآور شد که دولت رئیسی در ماه شهریور خواستار کنترل بهای ارز شده بود و از عزم خود برای مقابله با گرانی کالاها در بازار داخلی ایران سخن گفته بود.

این در حالی است که بر اساس گزارش جدیدی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران منتشر شده، نرخ تورم سالانه در این استان در پایان مهرماه سال جاری به ۴۱ درصد رسیده است. میانگین نرخ تورم در کل ایران حتی بیش از نرخ تورم در استان تهران اعلام شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۲ نوامبر ۲۰۲۱