دیدار مجازی رهبران آمریکا و چین؛ بایدن: باید اطمینان یافت رقابت میان دو کشور به درگیری تبدیل نمی‌شود

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، دوشنبه شب به وقت واشنگتن، یک نشست مجازی را با درخواست برای تبادل بهتر ارتباطات بین دو کشور و «نرده‌های محافظ» برای جلوگیری از وقوع درگیری آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن که از کاخ سفید با همتای چینی خود از طریق یک صفحه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت که آنها باید «نرده‌های محافظ» ایجاد کنند تا «اطمینان حاصل شود که رقابت بین کشورهای ما، خواسته یا ناخواسته» به درگیری تبدیل نمی‌شود.

آقای بایدن همچنین به شی جین‌ پینگ گفت که آنها یک گفت‌و‌گوی «صادقانه» خواهند داشت.

رئیس جمهوری چین نیز که از پکن در این نشست مجازی صحبت می کرد، جو بایدن را «دوست قدیمی من» خواند، اما گفت این دو کشور رقیب باید همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

او گفت: «چین و آمریکا نیاز دارند ارتباطات و همکاری را افزایش دهند.»

بخش انگلیسی صدای آمریکا پیشتر نوشت مقامات کاخ سفید تلاش کردند که در آستانه دیدار میان جو بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، سطح انتظارات را از دیدار و گفتگوی مجازی این دو رهبر، کاهش می دهند.

هم مقامات ایالات متحده و هم چین از این گفت‌وگو به عنوان «دیداری مجازی» به جای «نشست سران» یاد می‌کنند تا از این روش سطح امیدها در مورد یک گشایش بزرگ در روابط دو کشور را کاهش دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا عصر یکشنبه در نشستی با خبرنگاران گفته بود: «این جلسه درباره تلاش‌های مداوم آمریکا به منظور مدیریت مسئولانه رقابت میان دو کشور است.»

بین دو کشور آمریکا و چین مسائل عمده‌ای وجود دارد که باید حل و فصل شود. ایالات متحده چین را به عنوان رقیب استراتژیک خود می‌بیند و پکن به دنبال افزایش نفوذ نظامی و اقتصادی خود در سراسر جهان است.

این دو کشور مجموعه‌ای از مناقشات دیپلماتیک، حقوقی، فنی و اقتصادی دارند که شرایط این مناقشات بی ثبات و مستعد وخیم‌تر شدن است.

اختلافات بر سر مالکیت معنوی و تعرفه‌ها وجود دارد و در برخی مناطق جهان – از جمله در تنگه تایوان، دریای چین جنوبی، و دریای چین شرقی – اختلافات میان آمریکا و چین می‌تواند به درگیری‌های مسلحانه منجر شود.

انتظار می رود بایدن مسائل مربوط به حقوق بشر از جمله استفاده پکن از نیروی کار اجباری در زنجیره تامین محصولات این کشور را نیز مطرح کند. یک مقام آمریکایی در پاسخ به پرسش «صدای آمریکا» در این خصوص گفت: «ما معتقدیم این‌ها اختلافاتی هستند که باید به طور مستقیم به آن‌ها رسیدگی کنیم و نه این‌که – آن‌طور که من فکر می‌کنم چین معمولا مایل است صورت بگیرد – آنها را کنار بگذاریم.»

این مقام، این دیدار مجازی رهبران دو کشور را بیشتر در مورد استفاده از عقل سلیم برای «جلوگیری از اشتباه محاسباتی یا سوء تفاهم» میان دو کشور خواند تا اقدامی برای بهبود روابط دو کشور.

به نوشته خبرگزاری فرانسه دو رهبر از زمان تحلیف بایدن در ژانویه دو بار تلفنی صحبت کردند، اما با امتناع شی از سفر به خارج از کشور به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، نشست ویدیویی آنلاین تنها گزینه بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۶ نوامبر ۲۰۲۱