رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید ارز ترجیحی تا پایان سال باقی خواهد ماند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید ارز ترجیحی تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی خواهد ماند و هیچ تغییری در آن رخ نخواهد داد.

هفته گذشته دولت ابراهیم رئیسی برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود که فوریت آن در مجلس تصویب نشد و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان حتی اگراین لایحه تبدیل به قانون شود و ابلاغ شود دیگر در تصمیمات دولت در سال ۱۴۰۰ تاثیری نخواهد داشت.

پیش از این محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود گمانه زنی‌ها درباره حذف یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، اثر تورمی خود را بر کالا‌های اساسی گذاشته و قیمت‌ها را افزایش داده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مهار قیمت کالاهای اساسی به واردات این کالاها اختصاص یافته است، اما دولت دوازدهم به مرور بسیاری از کالاها را از فهرست دریافت این ارز خارج کرد و این اقدام باعث گرانی آن دسته از کالاها شد.

موافقان حذف این ارز یارانه‌ای می‌گویند که با حذف آن، فشار روی دولت کم می‌شود اما به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از اقتصاددانان حاضر در جلسه دو هفته پیش به ابراهیم رئیسی گوشزد کردند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این فشار به مردم منتقل خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۰ نوامبر ۲۰۲۱