هشدار لوید آستین به ایران: تمام گزینه‌ها برای حفظ امنیت آمریکا قابل بررسی است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات بحرین و امارات متحده عربی، دو متحد واشنگتن در حوزه خلیج فارس، به منطقه رفته است ضمن تاکید دوباره بر رویکرد دولت پرزیدنت بایدن در مورد برنامه هسته‌ای رژیم اسلامی مبنی بر یافتن راه حل دیپلماتیک، همزمان به حکومت ایران هشدار داد که همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده قابل بررسی است.

لوید آستین در منامه گفت: «می‌دانم که بسیاری از ما نگرانی‌های عمیقی در مورد اقدامات بی‌ثبات‌کننده دولت ایران، از جمله حمایت این کشور از تروریسم، گروه‌های نیابتی خطرناک و برنامه هسته‌ای‌اش داریم. آمریکا همچنان به جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای متعهد است و ما همچنان پایبند به نتیجه دیپلماتیک مذاکره هسته‌ای هستیم. اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، ما تمام گزینه‌های لازم را برای حفظ امنیت ایالات متحده بررسی می‌کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا به دیگر چالش‌های ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه نیز اشاره کرد و از تهران خواست که با جدیت مذاکرات جاری با همسایگان را که هدف آن کاهش تنش در خلیج فارس و خاورمیانه است، پی‌گیری کند.

وی گفت: «ایران همه ما را با چالش‌های امنیتی جدی مواجه می‌کند که فراتر از چالش ناشی از برنامه هسته‌ای‌اش است. ایران تنش‌ها را در این منطقه و فراتر از آن دامن می‌زند و این اقدامات به تضعیف صلح و ثبات برای همه ما منجر شده است. اکنون همسایگان ایران تلاشی برای گفت وگو با هدف بهبود روابط را آغاز کرده‌اند و ما کاملاً از آن حمایت می‌کنیم، و از ایران می‌خواهیم که نقش خود را برای برداشتن گام‌هایی جهت کاهش خشونت و درگیری ایفا کند.»

آقای آستین در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه دفاع آمریکا از منافع خود و شرکایش در برابر تهاجمات حکومت ایران و نیروهای نیابتی‌اش گفت ادامه این‌گونه تهاجمات هزینه بر خواهد بود.

وی گفت: «ایالات متحده آمریکا حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند و ما در زمان و مکانی که انتخاب می‌کنیم از خود و منافع‌مان دفاع خواهیم کرد، و هیچ کشور و فردی نباید در این مورد اشتباه کند. ما این تعهد را در قبال شرکایمان نیز داریم.»

آقای آستین در منامه با شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد این کشور که میزبان مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا است درباره مسائل جاری منطقه گفت وگو کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین با دو مقام عراقی دیدار و گفت وگو کرد. وی در دیدار با جمعه الجبوری، وزیر دفاع عراق، بر اهمیت شراکت راهبردی بین دو کشور و ادامه مقابله با داعش تاکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا در دیدار با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم خودمختار کردستان نیز بر ادامه همکاری با نیروهای پیشمرگه برای مقابله با داعش تاکید کرد.

برپایه برنامه اعلام شده از سوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، امارات متحده عربی توقفگاه بعدی لوید آستین، است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۱ نوامبر ۲۱۲۱