همکاری‌های اقتصادی رژیم اسلامی حاکم بر ایران و بلاروس در سایه تحریم‌ها

مسئولان بلاروس و حکومت اسلامی تصمیم دارند برای کاهش تاثیرات تحریم‌ها بر دامنه همکاری‌های اقتصادی خود بیافزایند. دمیتری کالسوف، سفیر بلاروس در تهران از پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری در منطقه اوراسیا استقبال کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی با دمیتری کالسوف، سفیر بلاروس در تهران، با هدف گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

جواد ساداتی نژاد در این نشست، در باره تاثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن گفته و به منظور کاهش فشار تحریم ها خواستار توسعه روابط ایران و بلاروس شده است.

جمهوری اسلامی تا کنون عمدتا اقدام به واردات کود پتاس از بلاروس می‌نمود. اکنون سخن بر سر واردات تراکتور و ماشین‌آلات از آن کشور است.

از سوی دیگر، نمایندگان دو کشور برای همکاری در زمینه‌های دامپزشکی و دارویی اعلام آمادگی کرده اند.

علاوه بر این، سفیر بلاروس وعده داده است که کشورش بر میزان واردات میوه و کالاهای کشاورزی از ایران بیافزاید.

کالسوف همچنین از طرح ایجاد منطقه تجارت آزاد در اوراسیا استقبال کرده است. سفیر بلاروس در تهران ابراز امیدواری کرده است که مقامات دو کشور در آینده نزدیک توافق‌نامه‌ای به منظور گسترش مناسبات خود امضا کنند.

بلاروس در پی اعلام نتایج مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری به صحنه اعتراضات اپوزیسیون تبدیل شد. نیروهای دولتی به سرکوب اعتراضات پرداختند، اقدامی که واکنش جامعه بین المللی را برانگیخت.

در این راستا اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه بلاروس اعمال کرد. آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور برای تحت فشار قرار دان اروپا اقدام به گشودن مرزها به روی مهاجران و پناهجویان کشورهای خاورمیانه نموده است.

بلاروس در این مناقشه از حمایت بی دریغ روسیه برخوردار است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۳ نوامبر ۲۰۲۱