ند پرایس: اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای ایران هیچ اهرمی در اختیار آنها قرار نمی‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری روز دوشنبه با تاکید دوباره بر ضرورت بازگشت متقابل به رعایت برجام تاکید کرد که اقدامات تحریک‌آمیز ایران هیچ نتیجه سودمندی ندارد و در مذاکرات وین هیچ اهرمی را در اختیار ایران قرار نخواهند داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بخشی از مصاحبه علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، با شبکه الجزیره گفت که در این باره نظر خاصی ندارد چرا که اساسا موضوعات تحریم، گام‌های هسته‌ای، و محدودیت‌های هسته‌ای «موضوع اصلی شش دور مذاکرات تکمیل‌شده با تهران در وین» بوده است.

وی افزود که دولت آمریکا پیوسته خواستار ادامه دیپلماسی بوده‌ است تا ببیند که آیا «مسائل باقی‌مانده را می‌توانیم نهایی کنیم» و آن پیشرفتی را که در شش دور مذاکرات قبلی در وین به دست آمد «ادامه دهیم.»

ند پرایس در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی گزارش‌ها می‌گویند آمریکا می‌خواهد برخی تحریم‌ها را کاهش دهد تا ایران را تشویق کند که صادقانه در مذاکرات شرکت کند، گفت ایالات متحده روشن کرده است که حاضر نیست و نمی‌خواهد صرفا برای این که مذاکرات با ایران ادامه یابد اقدامات یک‌جانبه انجام دهد.

او گفت بازگشت دو جانبه به تعهدات توافق برجام به نفع آمریکا، به نفع دیگر اعضای برجام، «و همان‌طور که دیگر دولت‌های قبلی ایران به نتیجه رسیده بودند، به نفع تهران است.»

ند پرایس همچنین در پاسخ به پرسشی که گزارش‌های رسانه‌ای می‌گویند که آمریکا به اسرائيل گفته که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران غیرسازنده است و منجر به این شده است که تهران سیستم غنی‌سازی بهینه‌تری را بسازد، گفت که به طور کلی‌ واشنگتن مرتبا و تقریبا بی‌وقفه با اسرائيل در تماس بوده است.

او گفت در حالی که آمریکا برای ادامه مذاکرات هفته آینده با ایران در وین آماده می‌شود راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیرا در اسرائيل بود، «یک دیدار عالی» از آن جا داشت، و با همتایان اسرائیلی و مقامات ارشد امنیتی اسرائيلی درباره ایران گفت‌‌و‌گو و مشورت کرد.

ند پرایس یادآور شد که آمریکا پیشتر نیز قبل از هر دور از مذاکره و در حین هر مذاکره و حتی بعد از هر دور مذاکره (هر یک از شش دور مذاکرات) با همکاران اسرائيلی گفتگو داشته است.

او گفت آمریکا و اسرائيل در نهایت یک هدف دارند و آن این است که دسترسی ایران به طور راستی‌آزمایی شده به سلاح هسته‌ای مسدود شده باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده اعتقاد دارد که «بهترین مسیر» برای رسیدن به این هدف همکاری با شرکا و دیپلماسی است و مسیر دیپلماسی «قابل راستی‌آزمایی، پایدار، و دائم» است.

ند پرایس گفت، راب مالی با همتایان چینی و روس خود و نیز با سه کشور اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در تماس بوده و در تمامی این تماس‌ها «موافقت گسترده و مشترکی» بر سر «لزوم بازگشت دو جانبه» به تعهدات برجام توافق وجود داشته است.

آقای پرایس همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که اقدامات تحریک‌آمیز ایران در زمینه هسته‌ای باعث نگرانی عمیق است و واشنگتن روشن کرده که این اقدامات، غیرسازنده و در تناقض با هدف اعلام شده ایران در زمینه بازگشت دو جانبه به تعهدات برجام است.

او گفت چنین اقداماتی به ایران اهرمی برای استفاده در مذاکرات هفته آینده در وین نخواهد داد.

ند پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در جلسه‌ این هفته شورای حکام از اقدام برای سرزنش ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای غیرمنطبق با برجام حمایت می‌کند، گفت واشنگتن اظهارات مقامات ایران را مایه نگرانی دانست و گفت که تنها کشورهای دارای سلاح هسته‌ای چنین گام‌هایی را در رابطه با غنی‌سازی انجام داده‌اند.

او گفت که یکی از «منافع اصلی» برجام برای آمریکا این بود که روی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، هم از نظر سطح غنی‌سازی و هم از نظر مقدار اورانیوم غنی‌‌سازی شده در ایران، «محدودیت‌های شدیدی» را اعمال می‌گذاشت.

آقای پرایس گفت آمریکا چنین رویکردی را از سوی ایران در مورد بازگشت به برجام به طور نامحدود نخواهد پذیرفت؛ چرا که نقض برجام از سوی ایران و پیشروی‌های هسته‌ای به مرحله‌ای می‌رسد که بازگشت به آن توافق دیگر برای آمریکا و شرکای آمریکا ارزشی نخواهد داشت «اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.»

او همچنین گفت آمریکا با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای بررسی بهترین پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای ایران، در تماس مرتب بوده است.

او گفت سرنوشت اتباع آمریکایی بازداشت شده در ایران نباید به مذاکرات هسته‌ای وین گره بخورد و آمریکا برای ملحق شدن این افراد به خانواده‌هایشان بی‌وقفه کار می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۳ نوامبر ۲۰۲۱