حسن نصرالله می‌گوید حزب‌الله لبنان ۱۰ میلیون دلار برای سوخت دریافتی از ایران هزینه کرده است

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز جمعه گفت که این گروه بیش از ۱۰ میلیون دلار برای سوخت رایگان و یارانه‌ای که از ایران برای «مردم لبنان» دریافت شده، هزینه کرده است.

نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی گفت دو و نیم میلیون دلار سوخت به صورت رایگان در اختیار سازمان‌های غیر دولتی لبنان، شهرداری‌ها، بیمارستان‌های دولتی و سایر سازمان‌ها قرار گرفته است، در حالی که بیش از ۷ و نیم میلیون دلار با نرخ یارانه فروخته شده است.

وی گفت: این برنامه یک ماه دیگر ادامه دارد و سپس به پایان می‌رسد.

حزب الله لبنان، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، در دو ماه گذشته محموله‌های سوختی را از ایران در بندر بانیاس سوریه دریافت و به کشور لبنان منتقل کرده است.

پیش از این فرمانده کل سپاه پاسداران مدعی شده بود که جمهوری اسلامی با ارسال نفت به لبنان این کشور را از «فروپاشی اقتصادی نجات داده» و «پول نفت» ارسالی به لبنان را می‌گیرد.

گروه حزب‌الله لبنان و ایران مدعی هستند که پول این محموله‌های سوخت را تجار لبنانی پرداخت کرده‌اند ولی درباره مبلغ آن هیچ گزارشی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حزب‌الله لبنان سالانه حدود یک میلیادر دلار پول در اختیار دارد، که بنا به ارزیابی دولت آمریکا، ۷۰۰ میلیون دلار آن هنوز از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود و بقیه آن، از راه «معاملات مرتبط با پولشویی و نیز کمک‌های مالی هواداران آن» در دنیا گردآوری می‌شود.

لبنان با بحران شدید انرژی مواجه است. این بحران، یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از سال ۲۰۱۹ است که باعث سقوط پول ملی شد و بیش از سه چهارم مردم را به فقر کشاند.به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و از بین رفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت مورد نیاز خود را بخرد و با سوبسید عرضه کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۷ نوامبر ۲۰۲۱