دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

شنبه ۶ آذر، گروهی از کارکنان شرکت برق استان گلستان در مقابل ساختمان این شرکت، تعدادی از کارکنان رسمی پتروشیمی فجر در مقابل درب ورودی این شرکت، شماری از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در مقابل ساختمان اداره کار شهرستان شوش و مقابل فرمانداری این شهرستان در تجمعاتی جداگانه، جمعی از پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت کشور در مقابل ساختمان برنامه بودجه واقع در تهران، گروهی از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق در مقابل ساختمان “بنیاد شهید” در تهران، شماری از مالباختگان شرکت فردادکار آمیتیس در مقابل ساختمان دادگاه قدوسی تهران و همچنین جمعی از کشاورزان شهرستان باوی در مقابل درب شرکت آبیاری اراضی شرق کارون واقع در اهواز، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. بعلاوه، روز پنجشنبه ۴ آذر، جمعی از پزشکان و فارغ التحصیلان پزشکی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان علوم پزشکی یزد تجمع کردند.

کارگران معترض خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامی و شغلی خود هستند.

این کارگران پنجشنبه هفته گذشته نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان، در مقابل ساختمان دفتر کعب عمیر نماینده مردم شوش، تجمع کرده بودند.

تجمع کارکنان شرکت برق استان گلستان
به گزارش رکنا، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، گروهی از کارکنان شرکت برق استان گلستان، در مقابل ساختمان این شرکت، دست به تجمع زدند.

کارکنان معترض ” عدم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی” را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

بر اساس این گزارش، در جریان تجمع امروز این شهروندان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، وعده پیگیری مطالبات تجمع کنندگان را داده است.

در شرکت توزیع نیروی برق گلستان، کارکنانی وجود دارند که علیرغم سابقه خدمت درازمدت آنها، کماکان به صورت شرکتی مشغول به کارند و هیچگونه تبدیل وضعیتی در خصوص موقعیت شغلی آنها صورت نگرفته است.

تجمع کارکنان رسمی پتروشیمی فجر
به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، تعدادی از کارکنان رسمی پتروشیمی فجر، در مقابل درب ورودی این شرکت، تجمع کردند.

شهروندان حاضر در این تجمع، نسبت به ساعات و شیفت‌های کاری خود معترض هستند.

این کارکنان می‌گویند که سیستم نوبت کاری آن‌ها به صورت یک طرفه از ۸ ساعت به ۱۲ ساعت تغییر کرده است. این در حالی است که به گفته آنها، روند کاری ۱۲ ساعته، دارای مزیت‌های فراوانی است. کاهش تردد در مسیر شرکت و به تبع آن کاهش حوادث جاده‌ای، کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب و افزایش تعداد روزهای کارکنان از جمله مزیت‌هایی است که برای شیفت‌های ۱۲ساعته وجود دارد.

به گفته کارکنان رسمی این شرکت، با شیفت کاری ۱۲ ساعته نه تنها در طول ماه با ساعت کاری کمتری در شرکت حاضر نمی‌شویم، بلکه شیفت ۸ ساعته نسبت به شیفت ۱۲ ساعته از لحاظ ساعت کار تفاوتی ندارد.

آنها می‌گویند با تغییر مدت زمان شیفت ها از ۱۲ ساعت به ۸ ساعت، کارگر جانشین وجود نخواهد داشت؛ چراکه تعداد نیروی کار شرکت کم است.

در این شرایط تعداد روزهای کاری به ۹ روز و تعداد روزهای استراحت به ۳ روز می‌رسد. به گفته کارکنان پتروشیمی فجر، طبیعی است که در این شرایط تردد بیشتر و نیروی کار دچار فرسایش و خستگی شود.

معترضان می‌گویند که تغییر ساعت کار خود را به اطلاع رئیس منطقه ویژه و بازرس آن رسانده‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

در واکنش به تجمع این شهروندان روابط عمومی شرکت پتروشیمی فجر، با بیان اینکه ” قانون کار اجازه نمی‌دهد بیش از ۱۲ ساعت نیرو به کار گرفته شود” مدعی شد: “بهترین حالت، ۳ صبح کاری، ۳ عصر کاری، ۳ شب کاری و ۳ روز استراحت است. اگر ۴ هفته متوالی میزان کار از ۱۷۶ ساعت عبور کند، به نیرو فشار می‌آید”.

روابط عمومی این شرکت ادامه داد: طبق تحقیقات انجام گرفته و با در نظر گرفتن نقطه نظرات واحدهای ایمنی و بهداشت کار، در شیفت‌های ۸ساعته بار کار بر نیروها توزیع می‌شود و به لحاظ تعادل کار، زندگی و سلامتی خود نیروها، شیفت ۱۲ساعته پیشنهاد نمی‌شود. همچنین شرکت‌های دیگر منطقه نیز در حال برگرداندن شیفت‌های خود هستند.

تجمع پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت کشور
به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، جمعی از پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت کشور، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان برنامه بودجه واقع در تهران، تجمع کردند.

این شهروندان عدم اجرای “طرح برقراری فوق‌العاده خاص”، تبدیل وضعیت نیروها، حذف مالیات و همچنین افزایش حقوق را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

بر اساس این گزارش، طرح “فوق‌العاده خاص” بند ۱۶، سال ۹۳ در مجلس تصویب شد، با این حال طی این ۷ سال طرح مذکور به اجرا گذاشته نشده است.

تجمع آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق در تهران
به گزارش روزنامه قانون، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، گروهی از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق، در مقابل ساختمان “بنیاد شهید” واقع در خیابان طالقانی تهران، دست به تجمع زدند.

شهروندان معترض “وضعیت نابسامان معیشتی” خود را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

تجمع مالباختگان شرکت فردادکار آمیتیس در تهران
به گزارش روزنامه قانون، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، شماری از مالباختگان شرکت فردادکار آمیتیس، در مقابل ساختمان دادگاه قدوسی تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، تعداد شهروندان مالباخته شرکت مذکور به ده هزار نفر میرسد و مجموعا ۲۵۰۰ میلیارد تومان متضرر شده اند.

تجمع کنندگان خواهان انتقال پرونده این شرکت از شعبه کنونی دادگاه قدوسی به دادگاه جرائم اقتصادی و نهایتا رسیدگی به موضوع پرونده در دادگاه انقلاب شعبه مفاسد اقتصادی هستند.

تجمع کشاورزان شهرستان باوی
به گزارش عصر ما اهواز، امروز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، جمعی از کشاورزان شهرستان باوی، در اعتراض به عدم تامین حقابه کشت پاییزه خود، در مقابل درب شرکت آبیاری اراضی شرق کارون واقع در اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان حاضر در این تجمع، خواستار عمل به وعده های پیشین مدیران سازمان آب وبرق استان و انجام تعهدات قانونی در قالب مصوبات شورای آب استان شدند.

بنابر این گزارش، علیرغم وعده سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تامین حقابه ۵۰ درصد اراضی موضوع قراردادهای سال ۹۹ ، با گذشت دو ماه از پاییز، کماکان این امر تحقق نیافته و تمامی کشت های صورت گرفته توسط کشاورزان، در آستانه نابودی است.

تجمع پزشکان و فارغ التحصیلان پزشکی در یزد
به گزارش صدا و سیما، روز پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰، جمعی از پزشکان و فارغ التحصیلان پزشکی بخش دولتی که در حال گذراندن طرح خود هستند، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان علوم پزشکی یزد تجمع کردند.

یکی از پزشکان معترض با بیان اینکه طرح پلکانی و مالیات‌های سنگین سبب شده تا بخش زیادی از حقوق آنان پرداخت نشود، می‌گوید: سقف حقوق برای پزشکان قرار داده شده و اگر حقوقمان به ۶۰ میلیون تومان برسد، ادامه کارکردمان رایگان خواهد بود.

یکی دیگر از تجمع کنندگان معتقد است که این ۶۰ میلیون تومان نیز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود، یعنی از ۱۰ میلیون اول ۳۰ درصد، ۱۰ میلیون دوم ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون سوم ۵۰ درصد و به همین شکل درصدی از حقوق کسر می‌شود تا هزینه سایر کادر درمان از حقوق ما پرداخته شود.

به گفته او، حقوق ۶۰ میلیونی آنان با وجود کسری و مالیات و … زیر ۲۰ میلیون تومان می‌رسد که هشت میلیون تومان آن به صورت حقوق ماهانه واریز و مابقی به عنوان کارکرد پس از چند ماه تاخیر واریز می‌شود.

یکی دیگر از پزشکان معترض در این راستا عنوان کرد: نمایندگان مجلس که صدای ما هستند پس از مشاهده فیش حقوق ما مدعی می‌شوند که فیش فوتوشاپ است و باور نمی‌کنند که دریافتی های ما به این میزان است.

به گفته‌ی این پزشک، نمایندگان کمیسیون بهداشت می‌گویند صدای ما در مجلس به جایی نمی‌رسد چرا که جو مناسبی نسبت به پزشکان در مجلس وجود ندارد. چنان جوسازی علیه پزشکان راه افتاده که انگار پزشکان مرفهان بی درد هستند در حالی که پزشکان و متخصصان جوان دریافتی بسیار کمی دارند.

یکی دیگر ازتجمع کنندگان افزود: این مشکل فقط به فعالان بخش دولتی اختصاص دارد و کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند با این مشکلات دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

او ادامه داد: برای هر عمل سزارین ۱۵۰ هزار تومان با تاخیر چند ماهه به حساب ما پرداخت می‌شود، در حالی که کار ما استرس و سختی فراوانی دارد و اگر مشکلی برای بیمار به وجود آید باید دیه‌ او را پرداخت کنیم. دریافتی های ما که متخصص هستیم با پزشکی عمومی و پرستار به یک میزان و یا حتی کمتر است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۲۸ نوامبر ۲۰۲۱