امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان

قرارداد سه جانبه سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران در حضور روسای‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست اکو در ترکمنستان به امضا رسید.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران روز یکشنبه هفتم آذرماه اعلام کرد که در پی دیدار دوجانبه ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان، وزیران نفت دو کشور قرارداد سوآپ (معاوضه) سالانه یک‌ونیم تا دو میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران را امضا کردند.

الهام شبان، مدیر مرکز مطالعات نفت خزر در جمهوری آذربایجان، در این زمینه به رادیو فردا گفت که در سال ۲۰۱۶ نیز به مدت یک سال قرارداد مشابهی امضا شده بود و ترکمنستان در چهارچوب این قرارداد، ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز برای مصرف استان‌های شمال غرب ایران به شرکت قدیر (زیرمجموعه بیت رهبری) تحویل داد و ایران نیز به همین میزان گاز تحویل آذربایجان داد.

سود ایران از عملیات سوآپ، ۲۰ درصد بود و آذربایجان نیز با فروش این حجم از گاز به گرجستان حدود ۳۵ درصد درآمد اضافی کسب کرد.

هنوز معلوم نیست در قرارداد جدید، آیا ایران در نظر دارد گاز ترکمنستان را در زمستان که کشور با بحران کسری گاز مواجه است دریافت کرده و در تابستان تحویل آذربایجان دهد، یا این‌که عملیات سوآپ گاز همزمان خواهد بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۹ نوامبر ۲۰۲۱