وزارت خارجه آمریکا: «غنی‌سازی ۹۰ درصدی» توسط حکومت ایران «اقدامی تحریک‌آمیز» است

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های مربوط به افزایش سطح غنی‌سازی توسط جمهوری اسلامی ایران، ادامه اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای ایران را «غیرسازنده» خواند.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره گزارش‌های رسانه‌ای در رابطه با اطلاعاتی که اسرائیل در مورد آماده شدن ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم در اختیار آمریکا قرار داده است، گفت: «فقط می‌گویم که روشن کرده‌ایم اقدام ایران در ادامه تحریکات هسته‌ای غیرسازنده است.»

او گفت که چنین اقداماتی «با هدف اعلام شده ایران برای بازگشت دوجانبه به تعهدات هسته‌ای برجام در تضاد است» و این اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای «برای ایران در هیچ مذاکراتی اهرمی فراهم نمی‌کند.»

پورتر در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره همین موضوع گفت: «درباره برخی اطلاعات…این‌جا اظهار نظر نمی‌کنیم،» اما غنی‌سازی در سطح ۹۰درصد «به روشنی اقدامی تحریک آمیز» است.

پورتر همچنین گفت که نمی‌خواهد وارد جزئیات و گمانه‌زنی‌های مربوط به مذاکرات احیای برجام شود.

او مانند دیگر مقامات آمریکایی گفت که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، به خواست تهران بوده است.

پورتر گفت که بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام به نفع منافع ملی آمریکا است و واشنگتن معتقد است که این بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. او گفت این بازگشت دوجانبه همچنین بستری را برای رسیدگی به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» فراهم می‌کند.

پورتر در هشداری که پیشتر نیز دیگر مقامات آمریکایی داده‌اند، گفت که «اگر ایران چیزی بیشتر از بازگشت دو جانبه به تعهدات برجام بخواهد، و یا چیزی کمتر از آن ارائه کند» این گفت‌و‌گوها به نتیجه نمی‌رسد.

او همچنین گفت اصل موضوع و ترتیب گام‌هایی که آمریکا نیاز است برای برداشتن تحریم‌ها بردارد تا یک بازگشت دوجانبه به تعهدات در برجام حاصل شود موضوع گفت‌و‌گوها است.

با خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را به شدت گسترش داد و بارها تعهداتش در برجام را زیر پا گذاشت.

مقامات آمریکایی می‌گویند که پیشروی‌های هسته‌ای اخیر ایران به گونه‌ای بوده است که در صورت ادامه این وضعیت ممکن است بازگشت به برجام دیگر برای آمریکا و شرکای آن منفعتی نداشته باشد، چرا که برجام قرار بود فعالیت‌های هسته‌ای را در حدی محدود کند.

ایران اصرار دارد که آمریکا «تضمین» دهد که دیگر از توافق برجام خارج نمی‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند نمی‌توانند چنین تضمینی را بدهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۳۰ نوامبر ۲۰۲۱