طرح نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا برای مقابله با برنامه پهپادهای ایران

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز سه‌شنبه طرحی را برای مقابله با برنامه پهپادهای ایران پیشنهاد کرده‌اند.

گریگوری میکس، نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مایکل مک کال، نماینده جمهوری‌خواه، تد دوچ ٬ نماینده دموکرات، و جو ویلسون، نماینده جمهوریخواه طرحی تحت عنوان «قانون توقف پهپادهای ایران» را ارائه کرده‌اند که در هماهنگی با تحریم‌های موجود علیه برنامه تسلیحاتی ایران، عرضه، فروش یا انتقال پهپاد را نیز شامل خواهد شد.

تهیه کنندگان این طرح می‌گویند هدف «قانون توقف پهپادهای ایران» این است که مانع دسترسی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن به هواپیماهای بدون سرنشینی، پهپاد، شود که می‌توانند برای حمله به آمریکا یا متحدان آن مورد استفاده قرار گیرند.

گریگوری میکس گفته است، پهپادهای مرگبار در دست ایران، بزرگترین صادرکننده تروریسم جهان، امنیت ایالات متحده و صلح منطقه را به خطر می‌اندازد.

او اضافه کرد: حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران به نیروهای آمریکایی، کشتی‌های تجاری، و علیه شرکای منطقه‌ای، همراه با صادرات فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به مناطقی که در آنها درگیری وجود دارد، تهدیدی جدی است.

گریگوری میکس با اشاره به این که «قانون توقف پهپادهای ایران» با قانون تحریم‌های کنونی ایالات متحده هماهنگ است، تصریح کرد این طرح پیامی قوی به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که آمریکا حمایت از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران توسط دولت‌ها را تحمل نخواهد بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفتم آبان چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در این رابطه گفته بود، ایالات متحده از هر ابزار مناسبی برای مقابله با نفوذ و فعالیت‌های مخرب ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) این کشور استفاده خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ دسامبر ۲۰۲۱