پنجمین جلسه دفاعیات نوری: انکار گورستان خاوران و روایتی تازه از حضور در کردستان

روز چهارشنبه یکم دسامبر / ۱۰ آذر پنجمین جلسه دفاعیات حمید نوری، دادیار سابق سیستم قضایی در سالن ۳۷ دادگاه سوئد برگزار شد. در این جلسه حمید نوری فایل صدای اظهارات آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ را جعلی خواند، گورستان خاوران را انکار کرد، روایتی جدیدی از حضورش در کردستان به عنوان سرباز ارائه داد و همانند جلسات پیشین بسیاری از حرف‌های قبل را تکرار کرد.

حمید نوری ۶۰ ساله، دادیار سابق قوه قضائیه زمانی که برای دیدار با اقوامش به کشور سوئد سفر کرده بود، شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت بازداشت شد و یک سال و ۹ماه در بازداشت موقت ماند. دادستانی سوئد ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (۵ مرداد ۱۴۰۰) در اطلاعیه‌ای تحت عنوان «پیگرد جنایات جنگی در ایران» خبر از تحویل رسمی کیفرخواست حمید نوری به دادگاه داد. بر اساس این کیفرخواست حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌روست: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) علیه نوری مطرح شده است.

دادگاه حمید نوری در چهل‌وهفتمین روز خود (بدون در نظر گرفتن جلسات فوق‌العاده یا برگزار نشده) از حدود ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه اول دسامبر / ۱۰ آذر در سالن ۳۷ دادگاه بدوی استکهلم از سر گرفته شد. پیش از این قرار بود که در این جلسه منوچهر اسحاقی به‌عنوان شاهد شهادت دهد اما رئیس دادگاه در جلسات قبلی اعلام کرد که این شاهد در روز دیگری شهادت خواهد داد و دادگاه امروز هم به بازپرسی از شخص حمید نوری به عنوان متهم ادامه می‌دهد.

دادستان در جلسه امروز از حمید نوری درباره نامه آیت‌الله حسینعلی منتظری به روح‌الله خمینی سوال کرد که نوری گفت این نامه و مکاتبات ادعایی را قبول ندارد.

حمید نوری در ادامه گفت: «مگر اینکه خود منتظری را اینجا به عنوان شاهد بخواهید و من بتوانم از او سوال کنم…»

دادستان: «منتظری در این نامه می‌نویسد کسانی که مجازات‌های سبکی گرفته بودند، بدون اطلاع، اخطار و ناگهانی اعدام شده‌اند. با توجه به تسلط شما به قوانین ایران، آیا چنین چیزی ممکن بوده تا کسی را که مشغول گذراندن حکم‌اش بوده بدون اخطار اعدام کنند؟»

حمید نوری در پاسخ به دادستان گفت: «لطفا حرف در دهان من نگذارید و از طرف من حرف نزنید… من گفتم اطلاعات کلی و عمومی دارم. حالا اجازه بدهید توضیح بدهم. منتظری از قطار انقلاب پیاده شده بود و حرفش برای مردم هیچ مقبولیتی ندارد. اما جواب سوال شما منفی است. نه! اما یک ولی دارد. اگر در زندان فرد جرم جدیدی مرتکب شود، دوباره محاکمه می‌شود و حکم جدید می‌گیرد.»

حمید نوری در ادامه جرایم مواد مخدر را مثال زد و اینکه اگر در زندان از فردی که به چنین جرمی محکوم شده، باز مواد کشف شود، دوباره محاکمه می‌شود و حتی ممکن است اعدام شود. او از قتل در زندان هم به عنوان مثالی دیگر یاد کرد و در آخر هم خطاب به دادستان گفت: «خیلی جواب خوبی دادم.»

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳ دسامبر ۲۰۲۱