اعتراضات سراسری آموزگاران در بیش از ۶۰ شهر ایران

آموزگاران در ده‌ها شهر ایران دور دیگری از تجمعات سراسری خود را در بیش از ۶۰ شهر ایران برگزار کردند. «اجرای طرح‌ رتبه‌بندی معلمان» و «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» دو مطالبه اصلی آموزگاران است.

آموزگاران در ایران روز پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ تجمع سراسری خود را در بیش از ۵۰ شهر کشور برگزار کردند. تجمع سراسری معلمان در اعتراض به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روز پنجشنبه با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد.

در برخی شهرها مانند اردبیل، آموزگاران با وجود بارش برف و باران در تجمع حاضر شده و ساعت‌ها در هوای سرد حقوق صنفی خود را یادآوری کردند.

آموزگاران در استان‌های تهران و البرز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و معلمان در سایر شهرها نیز در مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمعات اعتراضی زدند.

گزارش‌هایی از تجمع معلمان در شهرهای مختلف، از جمله تبریز، تهران، اردبیل، شوش، مشهد، قم، شهرکرد، دهدز، پلدختر، شیراز، بوشهر، اصفهان، رشت، ساری، سنندج، شیراز، اهواز، یزد، کرمانشاه، بروجرد، خرم‌آباد، یاسوج، قزوین، اندیمشک، ایذه، بجنورد، سقز، گتوند، شاهرود و نورآباد ممسنی منتشر شده است.

یکی از آموزگاران معترض در شهر کرمانشاه گفته که «به دولت و مجلس هشدار می‌دهیم تا زمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری، بویژه نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و طرح رتبه‌بندی شاغلین٬ همانطور که در مُرّ قانون آمده است٬،به اجرا درنیاید، در روزهای آینده همچنان اعتراضات را به اشکال گوناگون از جمله تحصن، تجمع، راهپیمایی، تعطیلی کلاس‌ها و سایر اشکال قانونی اعتراض در سراسر کشور و تا رسیدن به خواسته‌های قانونی در فراخوان‌های پی‌درپی ادامه خواهیم داد.»

این تجمع با فراخوانی از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد. در فراخوان آمده است که بودجه تعیین‌شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس شورای اسلامی قصد دارند آن را «سرهم‌بندی» کنند.

بر اساس این اطلاعیه، دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی برای یک سال اختصاص داده و به این ترتیب امسال تنها ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص پیدا می‌کند و وضعیت سال آینده نیز به تأمین اعتبار مشروط شده است.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه دهم آذرماه تأکید کرد که دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال برای اجرای این لایحه اختصاص داده و مجلس نمی‌تواند به این مبلغ رقمی اضافه کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین اعلام کرده که تعدادی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای خارج کردن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دستور کار مجلس شورای اسلامی هستند.

لایحه «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی» در جلسه علنی ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ اعلام وصول شد اما هنوز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است.

معلمان در اعتراض به تصویب نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس در دو ماه اخیر بارها تجمع کرده‌اند.

این لایحه ۲۵ اسفند گذشته به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید، تصویب جزییات آن به دلیل بحث‌ درباره بودجه مورد نیاز به درازا کشیده است.

بر اساس ماده ۳ این لایحه که پیش از این به تصویب رسیده بود معلمان رتبه‌های پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دریافت می‌کنند. حقوق معلمان نیز باید بر اساس این رتبه‌ها افزایش پیدا کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین در بیانیه‌ای نوشته که «بیش از ۱۴ سال است که فرهنگیان شاغل و بازنشسته، به امید اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و گشایشی در زندگی خود روزگار می‌گذرانند اما هر روز بیش از پیش امیدشان به ناامیدی می‌گراید و اینک بعد از ماه‌ها تبلیغات در مورد بهبود معیشت معلمان، شاهد آن هستیم که طرح رتبه‌بندی ‌شاغلان (هشتاد درصد حقوق‌ هیئت‌ علمی) و همسان‌سازی ‌بازنشستگان (مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری) توسط دولت و مجلس سلاخی می‌شود.»

در ادامه این بیانیه آمده که «این تشکل فرهنگیان، نسبت به لایحه مصوب رتبه‌بندی انتقاد دارند؛ این در حالیست که فرهنگیان قم نیز در تماس با ایلنا، نسبت به طرح مصوب و اعتبار ناچیز آن انتقاد کرده و اعلام کردند حقوق‌مان به پایه ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت عملی دانشگاه‌ها نرسید. بازنشستگان فرهنگی نیز از عدم شمول طرح رتبه‌بندی و کنار گذاشته شدن بازنشستگان و سوابق و مدارک تحصیلی آن‌ها انتقاد دارند.»

این بیانیه افزوده «با افسوس فراوان باید گفت آنان که قوانین را وضع کرده‌اند امروز بزرگترین قانون‌شکنان هستند. در تازه ترین واکنش به این قانون‌شکنی‌ها و ابر بحران‌هایی که کشور را به سمت ویرانی می کشد، روز نهم آذرماه جمعی کثیری از فرهنگیان کشور در استان‌های مختلف از جمله قم، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و دیگر شهرها به طور خودجوش پا به میدان نهادند و کلاس‌ها ی درس را تعطیل کردند و نشان دادند که در برابر این همه ستم سکوت نخواهند کرد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین در پایان این بیانیه نوشته که «ضمن حمایت از اعتراضات صنفی بدنه‌ی معلمان، به دولت و مجلس هشدار می‌دهد، تا زمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری، به‌ویژه نظام همسان سازی حقوق بازنشستگان و طرح رتبه‌بندی شاغلی، همانطور که در مُرّ قانون آمده است، به اجرا درنیاید. در روزهای آینده همچنان اعتراضات را به اشکال گوناگون از جمله تحصن، تجمع، راهپیمایی، تعطیلی کلاس‌ها و سایر اشکال قانونی اعتراض در سراسر کشور تا رسیدن به خواسته‌های قانونی در فراخوان‌های پی در پی ادامه خواهد داد. یادآوری می‌شود عواقب هرگونه پیشامد بر عهده ی کسانی خواهد بود٬ که فرهنگ و فرهنگیان را در طول دهه‌های گذشته به بازی گرفته‌اند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ دسامبر ۲۰۲۱