تورم ۴۵ درصدی؛ حداقل حقوق کارمندان ایران فقط «۲۹ درصد» افزایش می‌یابد

براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حداقل حقوق سال آینده کارمندان از ۳.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

یک «مقام آگاه» در سازمان برنامه‌وبودجه روز یکشنبه ۱۴ آذر به خبرگزاری فارس گفت که حداقل حقوق کارمندان برای سال بعد به ۴.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

بدین ترتیب در حالی که نرخ تورم سالانه در کشور حدود ۴۵ درصد و تورم اقلام خوراکی کماکان بالای ۶۰ درصد است، حداقل حقوق کارمندان تنها کمتر از ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.

شکاف بین حداقل درآمد و خط فقر در ایران طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است و بر اساس آمارهای رسمی، ۳۰ درصد از مردم ایران زیر خط فقر مطلق و ۶۰ درصد زیر خط فقر هستند.

این «مقام آگاه» که خبرگزاری فارس نامی از او نبرده، گفته است: «حداقل‌بگیران ۲۹ درصد افزایش حقوق خواهند داشت و هر چقدر حقوق بالاتر برود به همان نسبت ضریب افزایش حقوق کاهشی می‌شود».

او همچنین گفت معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده نیز پنج میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

در مورد کارگران، وضعیت معیشتی و دستمزدها به مراتب بدتر است. در حالی که خط فقر در ایران به‌صورت رسمی ۷۰ میلیون تومان برای خانوار (۳.۳ نفر بطور متوسط) در یک سال تعیین شده، حداقل حقوق سالانه کارگران ۲۶.۵ میلیون تومان است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ دسامبر ۲۰۲۱