سازمان ملل خواستار حمایت بیشتر از بدن زنان در فضای مجازی شد

سازمان ملل متحد کارزار جدیدی راه‌اندازی کرده است که خواستار حفاظت از بدن زنان و دختران در برابر خشونت‌های فضای مجازی است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (یوان‌اف‌پی‌ای- UNFPA)، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد که در زمینه ارتقاء حقوق جنسی و باروری و پایان دادن به خشونت‌ جنسیت‌محور فعالیت می‌کند، از زنان می‌خواهد هنگام انتشار عکس‌های خود در رسانه‌های اجتماعی از نماد جدید «حق بر بدن» استفاده کنند که به‌گفته این سازمان «حق انتشار» جدیدی «برای بدن انسان‌ها» است.

برپاکنندگان این کارزار امیدوارند با این کار بر تضادی تاکید کنند که بین پشتیبانی از حق مالکیت معنوی آثار و حمایت از زنان، اقلیت‌های قومی و اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در برابر خشونت مجازی وجود دارد.

دکتر ناتالیا کانم، مدیر عامل صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفت: «دنیای مجازی جبهه جدید خشونت‌ورزی جنسیت‌محور است که خشن و مرزنشناس است و اغلب ناشناس رخ می‌دهد.»

«زمان آن فرا رسیده است که شرکت‌های فناوری و سیاست‌گذاران، خشونت دیجیتالی را جدی بگیرند. در حال حاضر، نشان شرکت‌ها و آی‌پی‌های (IP) دارای حق انتشار در مقایسه با ما انسان‌ها‌ در فضای مجازی از محافظت بیشتری برخوردارند.»

نمونه‌هایی از خشونت دیجیتالی شامل منتشر کردن تصاویر محرمانه معروف به هرزه‌نگاری انتقام‌جویانه و جعل عمیق یعنی دست‌کاری تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی است.

بر اساس گزارش واحد اطلاعاتی اکونومیست ۸۵ درصد زنان در سراسر جهان تجربه‌ای از خشونت دیجیتالی علیه زنان دیگر داشته‌اند یا شاهد آن بوده‌اند، حال‌آنکه ۳۸ درصد شخصا آن را تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، ۶۶ درصد از زنان مورد آزار و اذیت مجازی قرار گرفته‌اند و از ۵۷ درصد آنان با ویدیو و عکس سوءاستفاده کرده‌اند.

اثرات خشونت در فضای مجازی بسیار گسترده است. از هر ۱۰ زن ۹ نفر گفتند که این امر به سلامتشان آسیب رسانده است و یک‌سوم گفتند که به این سبب دچار مشکلات روانی شده‌اند.

صندوق جمعیت ملل متحد به‌موازات راه‌اندازی این کارزار از مردم می‌خواهد با امضای طوماری از سیاست‌گذاران و شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی بخواهند بیش‌ازپیش در حمایت از زنان بکوشند.

در این طومار آمده است: «ما از سیاست‌گذاران می‌خواهیم قوانین شفافی را برای جرم‌انگاری استفاده بدون مجوز، استفاده نابجا یا سوءاستفاده از تصاویر افراد در فضای مجازی تصویب، اصلاح و اجرا کنند و شرکت‌های فناوری و رسانه‌های اجتماعی را قانونا موظف کنند سامانه‌های نظارتی و گزارش‌دهی موثری در این زمینه ایجاد کنند.»

امضاکنندگان این طومار از رسانه‌های اجتماعی خواسته‌اند نظارت بیشتری بر تولید محتوا داشته باشند و در واکنش به انتشار تصاویر آزارگرانه اقدام فوری انجام دهند.

در این طومار هم‌چنین آمده است: «روندها و ابزارهایی آسان و پاسخگو باید برای گزارش دادن این موارد در دسترس کاربران باشد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ دسامبر ۲۰۲۱