واشنگتن: در صورت شکست مذاکرات وین، ابزارهای خود را داریم

علی باقری، رئیس هیات مذاکره کننده ایران در پاسخ به این که برخی دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که پیشنهاد‌های ایران غیرقابل قبول و تندروانه است گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهاد‌های ما رضایت نداشتند درست است، اما این‌ها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه این‌ها نامربوط هستند، نداشتند و گفتند که با دیدگاه‌های ما مطابقت ندارد.

باقری افزود: من هم گفتم این طبیعی است ما قرار نیست در مذاکرات چیز‌هایی بگوییم که مطابق دیدگاه‌های شما باشد، ما مطالبی می‌گوییم مطابق دیدگاه‌های خودمان، اما نکته این است که این‌ها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف‌های مقابل هم هست و هیچ یک از طرف‌های اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.

این در حالی است که روزنامه وا‌ل‌استریت ژورنال نوشته است که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشنهاد‌های ایران را مغایر با برجام می‌دانند، به طوری که به زعم آن‌ها برخی از پیشنهادات ایران فراتر از مفاد برجام بوده است.

با شروط ایران برجام به شکست منجر خواهد شد

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ایران باید برای رسیدن به توافق سطح انتظارات خود را کاهش دهد، اظهار داشت: با توجه به ترکیب هیئت مذاکره کننده ایرانی که در وین حضور داشت بنده پیش‌بینی می‌کردم با استفاده از یک دیپلماسی نرم احتمالا قضیه در همین دوره هفتم فیصله پیدا کند و توافق صورت گیرد، اما با توجه به انتظاراتی که ایران مطرح کرده بود، عملاً مذاکرات با شکست روبرو شد.

وی افزود: اگر ایران از پیشنهاداتی که ارائه کرده عقب نشینی نکند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، این در حالی است که اروپا تصور می‌کرد که ایران چنین پیشنهاد‌هایی را برای گرفتن امتیازات بیشتر نظیر لغو تحریم‌ها مطرح کرده، اما اگر همچنان ایران بر خواسته‌های خود پافشاری کند، احتمال تشکیل جلسه شورای حکام و صدور قطعنامه علیه پرونده هسته‌ای کشورمان و ارجاع آن از آژانس به شورای امنیت و تکرار اتفاقات ده سال گذشته وجود دارد.

بیگدلی گفت: اگر قرار باشد علیه ایران در شورای امنیت قطعنامه صادر شود، چین و روسیه ممکن است این قطعنامه را وتو کنند، اما با توجه به وجود مکانیزم ماشه در برجام هر یک از اعضای اروپایی می‌توانند این مکانیزم را فعال کنند که موضوع می‌تواند برای ایران عواقب و تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را داشته باشد، از سویی بنده نسبت به حصول توافق در مذاکرات خوشبین بودم، برخی نیز با توجه به چنین موضوعی به من خرده گرفتند، اما با توجه به نتیجه و اتفاقاتی که در وین رخ داده، بنده نسبت به ادامه مذاکرات و حصول توافق بدبین شده‌ام، به طوریکه اگر قرار باشد که روند فعلی ادامه پیدا کند، فروپاشی برجام می‌توانند ناگزیر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه غربی‌ها با پیشنهاداتی که ایران داده، به طور قطع مخالفت خواهند کرد، ادامه داد: در این رابطه یک سند مربوط به مباحث هسته‌ای ایران است که در آن به نظر می‌رسد ایران بر حق خود بر غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم تاکید کرده و از آن کوتاه نخواهد آمد و در سند دوم نیز که مربوط به رفع تحریم‌ها می‌شود، در آن نیز ایران خواستار رفع اکثر تحریم‌ها شده است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود که ایران چنین خواسته‌هایی را مطرح کند بهتر بود که اصلاً مذاکره صورت نگیرد، زیرا عملاً این درخواست‌ها فراتر از انتظارات اروپا است و اگر چنین درخواست‌هایی از طرف آن‌ها مورد قبول واقع شود در واقع ایران تمامی امتیازات را دریافت کرده، بدون اینکه تعهدات خود را اجرا کند، بنابراین در چنین شرایطی غرب با این رویکرد ایران کنار نخواهد آمد و مذاکرات با شکست روبرو می‌شود.

واشنگتن: در صورت شکست مذاکرات وین، ابزارهای خود را داریم

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که ایالات متحده در حال تصمیم‌گیری است و برای جهانی که در آن بازگشتی به توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد آماده می‌شود.

به گزارش فارس، این مقام گفت: از زمانی که تهران مذاکرات را در ژوئن به حالت تعلیق درآورد، پنج ماه و نیم صبورانه منتظر بودیم. دولت ایران گفت که برای آماده شدن به زمان نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: آنچه در هفته گذشته و همین حول و حوش دیدیم، معنای آمادگی برای آن‌ها بود… این به معنای تداوم تسریع برنامه هسته‌ای آن‌ها به ویژه به روش‌های تحریک‌آمیز بود تا اهرمی برای گرفتن امتیازات غیرمنطقی بسیار فراتر از محدوده توافق اولیه به دست آورند.

این مقام ارشد آمریکایی سپس افزود: اما تاریخ از سرگیری برای ما بسیار کمتر از این اهمیت دارد که آیا ایران آماده بازگشت با یک نگرش جدی است یا خیر. تاکنون آنچه ما دیده‌ایم… متأسفانه خلاف این را نشان می‌دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حالی که دولت بایدن هیچ احتمالی را رد نکرده، تأکید کرده است که همراه با شرکای خود در اروپا، تعدادی ابزار در اختیار دارد تا در صورت امتناع ایران از پایبندی مجدد به توافق، به کار بگیرد. این‌ها شامل تحریم‌های اضافی ایالات متحده و همچنین اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی است که به عنوان بخشی از توافق اولیه لغو شده بودند.

این مقام از گفتن اینکه آیا دولت آمریکا صادرات نفت ایران به چین را که به ادعای واشنگتن پست ناقض تحریم‌ها هستند و تاکنون واشنگتن تا حد زیادی چشمانش را به روی این مسئله بسته، سخت‌تر خواهد کرد، خودداری کرد.

مقام وزارت خارجه آمریکا که در یک نشست توجیهی برای خبرنگاران تحت قوانین ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، اظهار داشت: اگر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به توافق را غیرممکن کند، باید نتیجه‌های دیپلماتیک دیگری نیز وجود داشته باشد که ما آماده پیگیری آن باشیم. قطعاً… ما باید از ابزار‌های دیگری استفاده کنیم، ابزار‌هایی که می‌توانید تصور کنید، تا فشار بر ایران را افزایش دهیم تا به موضع معقولی در میز دیپلماتیک بازگردد.

وی در اشاره به دو سند ارائه شده از سوی هیأت ایرانی گفت: اما مذاکره‌کنندگان جدید تهران روز دوشنبه با پیشنهادی‌هایی به میز مذاکره بازگشتند که عقب‌نشینی از هر یک از مصالحه‌هایی بود که ایران قبلاً مطرح کرده بود. همه مصالحه‌هایی را که دیگران و به‌ویژه ایالات متحده انجام داده بودند، درو و سپس درخواست‌های بیشتری مطرح می‌کرد.

این مقام آمریکایی گفت: اگر ایران به این رویکرد ادامه دهد، ما به روش‌هایی تعدیل خواهیم کرد که به نظر من کاملاً بدیهی است.

او سپس افزود، حتی روسیه و چین هم «از میزانی که ایران از مصالحه‌های خود عقب‌نشینی کرده و سپس مضاعف کردن درخواست‌هایش از ما و شرکای ما، شگفت زده شده‌اند. اما روسیه و چین هر دو اولویت‌های خود را در منطقه و همچنین منافع خود را در تضعیف اهداف ایالات متحده دارند».

به گزارش واشنگتن پست، وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر مذاکرات وین گفت: ما تلاش برای آرام کردن اسرائیل را وظیفه خود نمی‌دانیم… وظیفه ما متوقف کردن آن‌ها نیست، وظیفه ما همکاری با یکدیگر در جهت هدف مشترکمان است و تا آنجا که ممکن است سیاست‌هایمان را همسو کنیم. اما در نهایت، اسرائیل منافع ملی خود را دارد که از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد این مقام وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد واشنگتن امید خود را در این خصوص که هنوز توافق با ایران ممکن است، از دست نمی‌دهد و در عین حال فکر می‌کند هنوز زود است که بگوید توافق قابل نجات است.

طبق این گزارش، وی در پاسخ به این سوال که «آیا زمان آن رسیده که تصدیق کنیم توافق قابل احیا نیست»، گفت: می‌خواهم تاکید کنم که به آن نقطه نرسیده‌ایم. ایالات متحده همچنان فکر می‌کند فرصت بازگشت وجود دارد و این بهترین و سریع‌ترین راه است.

برگرفته ای از سایت ایران امروز، ۶ دسامبر ۲۰۲۱