آمریکا محموله‌های نفتی و تسلیحاتی توقیف‌شده ایران را مصادره کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دو محموله بزرگ تسلیحات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن» که توسط نیروی دریایی ایالات متحده در دریای عرب توقیف شده بودند، را مصادره کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید٬ این محموله‌های تسلیحاتی توقیف شده شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضد تانک بود.

این وزارت خانه همچنین می‌گوید، محموله چهار نفتکش با پرچم‌های خارجی حامل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در حال حرکت به سمت ونزوئلا که توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف شده بود، را مصادره کرده است.

وزارت دادگستری گفته است که مصادره این محموله‌ها در روز سه شنبه «بزرگترین مصادره محموله‌های سوخت و سلاح از ایران» است.

وزارت دادگستری آمریکایی می‌گوید، نیروی دریایی آمریکا محموله‌های تسلیحاتی سپاه پاسداران را در ۹ فوریه ۲۰۲۰ و ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ طی گشت‌زنی در دریای عرب از دو کشتی توقیف کرده بود. این تسلیحات شامل ۱۷۱ موشک ضد تانک هدایت شونده، ۸ موشک زمین به هوا، قطعات موشک کروز ، قطعات موشک کروز ضد کشتی، اپتیک تسلیحات حرارتی و سایر اجزای موشک و هواپیماهای بدون سرنشین بود.

طبق این گزارش، محموله‌های نفتی با حکم دادگاه به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار فروخته شده است که احتمالا تمامی یا بخشی از آن به حساب قربانیان تروریسم دولتی واریز خواهد شد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل از در امور امنیت ملی نیز در این زمینه گفته است، اقدامات ایالات متحده در این دو مورد «ضربه مهلکی به حکومت ایران و شبکه‌های جنایتکار حامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» وارد می‌کند.

متیو اولسن اضافه کرده است، وزارت دادگستری به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با تهدیدات ناشی از سازمان‌های تروریستی و همه کسانی که به دنبال آسیب رساندن به ایالات متحده و متحدانش هستند، ادامه خواهد داد.

آلن کوهلر، از بخش ضد جاسوسی اداره تحقیقات فدرال آمریکا، پلیس اف‌بی‌آی، نیز گفته است: تلاش‌های مشترک اف‌بی‌آی و شرکای ما برای توقیف موشک‌ها و بیش از یک میلیون بشکه نفت، تعهد ما به دفاع در برابر سازمان‌های تروریستی خارجی و اجرای تحریم‌های ایالات متحده را نشان می‌دهد.

وزارت دادگستری می‌گوید، دولت ایالات متحده در دوم ژوئیه ۲۰۲۰، همچنین شکایتی را در منطقه کلمبیا تنظیم کرد که به دنبال توقیف تمام محموله‌های فرآورده‌های نفتی در چهار تانکر نفتی با پرچم خارجی بود.

در این شکایت دولت آمریکا مدعی شده بود که منشأ نفت توقیف شده ایران است و سود فروش این محموله نفت به سپاه پاسداران می‌رسد که یک نهاد ایرانی تحت تحریم ایالات متحده است.

در نهایت دادگاه در اکتبر سال جاری به نفع دولت آمریکا رای صادر کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در فروردین ۱۳۹۸ کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ دسامبر ۲۰۲۱