سپاه پاسداران یک زن لزبین ایرانی را در مرز ترکیه دستگیر کرده است

شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، گزارش داده طبق اطلاعاتی که به آنها دست یافته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک زن لزبین به نام «ساره» را در استان آذربایجان غربی بازداشت کرده‌است.

طبق این گزارش، ساره ۵ آبان ۱۴۰۰ هنگام عبور از مرز و رفتن به ترکیه دستگیر شده و دیگر خبری از او در دست نیست. در تاریخ ۱۵ آبان ماه، چند روز پس از دستگیری ساره، خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروهای امنیتی خبر داد که سپاه پاسداران افرادی را با اتهام «تشکیل باند قاچاق دختران و حمایت از همجنسگرایی» در آذربایجان غربی بازداشت کرده است. به نظر می‌رسد این خبر با دستگیری ساره مرتبط باشد.

در اطلاعیه سپاه، یکی از اتهامات این افراد «ارتباط و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی» اعلام شده و آمده است که این افراد «تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند».

شش رنگ گزارش داده که ساره، ۲۸ ساله، ساکن و شاغل در کردستان عراق بود. او چندی پیش بعد از مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط افراد ال‌جی‌بی‌تی در کردستان عراق، توسط پلیس کردستان عراق شناسایی و دستگیر و مدت ۲۱ روز زندانی شد. ساره برای فرار به ترکیه و نجات خود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کرده است. او با توجه به شرایط موجود و احتمال دستگیری هنگام عبور از مرز، ساعاتی قبل از رفتن به سمت ترکیه، ویدئوهایی تهیه کرده و برای یک فرد معتمد خود که مایل نیست نامش فاش شود، فرستاده بود تا در صورت دستگیری، صدایش را به گوش رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری برساند. این فیلم‌ها توسط شش رنگ منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه ، ۹ دسامبر ۲۰۲۱