مقام آمریکایی: اروپایی‌ها معتقدند هنوز امکان توافق با ایران وجود دارد، اما زمان رو به اتمام است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا شامگاه شنبه ۲۰ آذر در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۷ گفت مقام‌های اروپایی اتفاق نظر دارند که هنوز امکان انقعاد توافق با ایران وجود دارد، اما زمان رو به اتمام است.

وزیر خارجه آلمان پیشتر در همین روز پس از جلسات فشرده رایزنی با دیگر همتایان خود در گروه ۷ گفته بود هیچ چشم‌انداز پیشرفتی در مذاکرات برای احیای توافق موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، نمی‌بیند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت، به دلیل این‌که ایران با پیشنهادات (تازه) خود در وین مذاکرات را شش ماه به عقب برگردانده، هیچ پیشرفتی در چند روز گذشته در این مذاکرات حاصل نشده است.

خانم بربوک تاکید کرد، «زمان در حال از دست رفتن است».

از سوی دیگر، علی باقری کنی،‌ معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین، نیز گفته است که اختلاف نظر‌ها بر سر پیش‌نویسی که حاصل شش دور مذاکره قبلی در وین است، هنوز حل نشده و روی میز است.

او روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی وی» وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود که موارد اختلافی نیازمند «تصمیم‌گیری در سطوح بالا» است.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده که تهران به چیزی کمتر از توافق هسته‌ای که در ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی امضا کرد رضایت نخواهد داد.

علی باقری تصریح کرد که این موضوع «خط قرمز تهران» در مذاکرات جاری در وین باقی خواهد ماند.

در همین حال، میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی خبر داده است که شنبه نشست هماهنگی اعضای برجام، بدون حضور ایران، برای گفت‌وگو درباره تحولات جاری در جریان مذاکرات وین برگزار شد.

دیدار بلینکن با وزرای خارجه سه قدرت اروپایی

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز شنبه از دیدار «سازنده» آنتونی بلینکن با مقام‌های ارشد سه قدرت اروپایی عضو برجام خبر داد.

بر این اساس، وزیرخارجه آمریکا در دیدار با همتایان خود از بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره پیشبرد مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کرده است.

این دیدار در شهر لیورپول در شمال انگلستان و در آستانه نشست وزرای خارجه گروه ۷ برگزار شد. انتظار می‌رود که این نشست به صدور فراخوانی مشترک برای تعدیل برنامه هسته‌ای ایران و استفاده از فرصت گفت‌وگو در وین بیانجامد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که قرار است فردا (یکشنبه) در وین حضور یابد، ابتدا به لیورپول رفته است.

قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی ایران از روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر، مذاکرات خود بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام را در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفتند.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع اروپایی نوشته است که مذاکره‌کنندگان مشغول کار بر روی متن‌هایی هستند که پنج‌ماه پیش (در دولت حسن روحانی) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور مذاکرات احیای برجام که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شد، به توافق‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط ایران دست یافتند.

تیم جدید مذاکره‌کننده در دولت ابراهیم رئيسی هفته گذشته در قالب دور هفتم مذاکرات با حذف اغلب این توافق‌ها اقدام به ارائه دو پیش‌نویس جدید کرد که بلافاصله از سوی طرف‌های غربی «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» خوانده شد.

با وجود این، تیم جدید مذاکره‌کننده در دولت سیزدهم اعلام کرده که به موضع قاطع خود در آغاز دور هفتم مذاکرات همچنان پایبند است.

منبع اروپایی که به نامش اشاره نشده، در عین حال، به خبرگزاری رویترز گفته است ظرف چند روز آینده معلوم می‌شود که آیا ایران در عمل نیز بر اساس توافق‌های قبلی مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر.

مذاکرات احیای برجام خرداد امسال پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و در شرایطی‌که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش‌نویس توافق تکمیل شده بود، پس از شش دور گفت‌وگو به درخواست تهران متوقف شد.

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت جمهوری اسلامی، روز شنبه به نقل از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، نوشت که تهران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در وین «جدی» است.

نشریه پولیتیکو مهرماه امسال در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات نوشت ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پایتخت اتریش وقت‌کشی می‌کند و هم‌زمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد.‎

توافق وین در سال ۱۳۹۴ که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، قرار بود در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، برنامه هسته‌ای تهران را مهار کند.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۸، یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام به تدریج از تعهداتش عدول کرده و غنی‌سازی را در سطح گسترده‌ای افزایش داده است. تهران همچنین اجرای پروتکل الحاقی برای بازدید سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود را از اسفند ۹۹ متوقف کرده است.

دولت جو بایدن که از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یکم بهمن ۹۹) در آمریکا بر سر کار آمده است، بارها اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام، آماده است که به این توافق بازگردد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱