جبهه ی ملی ایران – سامان ششم: خجسته باد۱۶آذر، سالروز اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران علیه دولت برآمده از کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲

هموطنان آزاده،
از ۱۳ آذرماه ۱۳۳۲ چندروز پیش از سفر معاون رئیس جمهور آمریکا، ریچارد نیکسون به ایران، اعتراضات مردمی در شهرهای بزرگ، بویژه تهران آغاز گشت که منجر به دستگیری شماری از معترضین در دانشگاهها و در سطح شهرها شد. روز ۱۶ آذر پس از پخش خبر برقراری  رابطه رسمی با دولت انگلستان که در دوران نخست وزیری دکتر محمد مصدق به حالت تعلیق درآمده بود و خبر سفر نیکسون برای حمایت از دولت سرلشگر زاهدی، دانشگاه تهران سخت ناآرام بود.
صبح روز ١۶ آذر یک گارد ویژه نظامی حریم دانشگاه را شکسته و  وارد دانشکده فنی می شود و شماری از دانشجویان معترض  را زخمی و دستگیر می کند و سه نفر؛ مصطفی بزرگ نیا، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی را به قتل می رساند. فردای آنروز در اعتراض به جنایت علیه دانشجویان دانشگده فنی تهران، در دانشگاهها و دبیرستانهای تهران و دیگر شهرهای ایران اعتراضاتی علیه حمله نظامیان به دانشگاه تهران برگزار می شود.
از ۱۶ آذر ۳۲ تا انقلاب۵۷ جنبش دانشجویی ایران دوران پر فراز و نشیب و خونینی را تجربه می کند. در انقلاب ۵۷ همراه مردم به امید آزادی و دموکراسی شرکت می کند ولی با قدرت گرفتن نیروهای تاریک اندیش و ضدملی بازهم سرکوب می شود، زندانی و کشته می دهد ولی با شرکت در مبارزات مدنی و سیاسی مردم، در صحنه می ماند.
هم اکنون دانشجویان همراه با کارگران، زنان و دیگر زحمتکشان و تهیدستان جامعه علیه استبداد، فساد ساختاری، فقر و تباهی جمهوری اسلامی مبارزه می کنند. ۱۶آذر ۱۳۹۸ روز اعتراض دانشجویان سراسر ایران علیه کشتار آبان ۹۸ نمونه ای از این مبارزه و همدردی دانشجویان با بیکاری، فقر و کشتار تهیدستان و رنجبران مردم ایران است.
باشد که مبارزات آنان برای آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی پیروز شود، اشکال ایدلوژیک نگرفته و به کژراه کشیده نگردد.
یاد مصطفی بزرگ نیا، مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و ۱۶ آذر ۱۳۳۲ همواره زنده باد


پاینده ایران
جبهه ملی ایران- سامان ششم    ۱۶آذرماه ۱۴۰۰۱

برگرفته از سایت اخبار روز، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱