اولین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات عربی متحده

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد. این اولین دیدار رو در رو عالی‌رتبه‌ترین مقامات دو کشور است.

سفیر اسراییل در ابوظبی گفت که موضوع ایران یکی از در دستور کار مذاکرات دو طرف است.

آقای بنت روز گذشته و پیش از سفر به امارات در سخنانی گفت: “من در حال رفتن به امارات متحده عربی هستم، در اولین دیدار رسمی بعنوان نخست‌وزیر اسرائیل. با شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات ملاقات می‌کنم و در باره گسترش روابط در شماری از زمینه‌ها بحث خواهیم کرد به ویژه تقویت روابط اقتصادی و تجاری. تنها در یک سال از زمان عادی سازی روابط شاهد پتانسیل فوق العاده‌ای در شراکت دو کشور بودیم. این تازه شروع است.”

آقای بنت و آل نهیان پییش از گفت‌وگو با یکدیگر دست داده و عکس یادگاری گرفتند.

آقای بنت غروب روز گذشته (یکشنبه) اسرائیل را به مقصد امارات ترک کرد اما دیدارها ئ گفتگوهای رسمی بین مقامات دو کشور به طور رسمی از امروز (دوشنبه) شروع شده است. این اولین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به این کشور است

امیر هایک، سفیر اسرائیل در ابوظبی، گفته است که “دو طرف در مورد فعالیت‌های رژیم ایران نگرانی مشترک دارند” با این حال امارات در تلاش برای بهبود روابطش با ایران است.

این سفر در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای در حالی که قدرت‌های جهان در تلاش برای احیای توافق هسته ای با ایران هستند، انجام می‌شود. اسرائیل و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه نگرانی هایی مشترک دارند.

روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از مقامات ناشناس اعلام کرد انتظار می‌رود در این سفر آقای بنت اطلاعاتی در خصوص شبه نظامیان و پهپادهای عرضه شده توسط ایران در منطقه به امارات ارائه کند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در ژوئن گذشته برای افتتاح سفارت اسرائیل به ابوظبی سفر کرده بود.

سفر آقای لاپید، اولین سفر یک مقام بلندپایه اسرائیلی به امارات از زمان امضای توافق بین دو کشور برای عادی سازی روابط در سال گذشته بود. این توافق با میانجیگری آمریکا صورت گرفت.

برخی سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات را لحظه‌ای مهم برای اسرائیل و جهان عرب توصیف کردند و برخی از جمله ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین آن را محکوم کردند.

امارات هم چند ماه پیش سفارتش را در تل آویو افتتاح کرد.

در همین حال گفته شده سفر هفته پیش مشاور امنیت ملی امارات به تهران باعث نگرانی‌های در تل‌آویو شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، چند بار سفر برنامه‌ریزی شده خود را به امارات به دلیل همه‌گیری کووید به تعویق انداخته بود و در نهایت این سفر که قرار بود پیش از انتخابات مارس سال جاری اسرائیل برگزارشود به دلیل اختلافات دیپلماتیک با کشور همسایه اردن لغو شد.

آقای نتانیاهو در آن زمان اعلام کرد که سفرش به امارات به دلیل بروز مشکلاتی در هماهنگی پروازهای او از آسمان کشور اردن به تعویق افتاده است.

دفتر آقای نتانیاهو هم گفت که اردن در صدور مجوز استفاده از آسمانش چندین ساعت تعلل کرد.

امارات پس از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کرد.

نگرانی‌ مشترک اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد ایران می‌تواند از عوامل اصلی برقراری روابط باشد.

در اواخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ علاوه بر امارات، بحرین نیز با اسرائیل توافق مشابه امضا کرد. همزمان سودان و مراکش نیز در همین مسیر گام برداشتند.

بیشتر کشورهای عربی برای دهه‌ها اسرائیل را بایکوت کرده بودند. آنها استدلال می‌کردند که تنها زمانی با اسرائیل روابط را آغاز می‌کنند که اختلاف آنها با فلسطینی‌ها حل شده باشد.

برگرفته ای از سایت ایران امروز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱