میخائیل اولیانوف: سانتریفیوژهای ایران باید یا نابود یا پلمب و یا به کشوری دیگر منتقل شوند

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس» میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات اتمی وین دوشنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) فاش کرد که یکی از اختلافات اصلی در مذاکرات وضعیت سانتریفیوژهای ایران است که یا باید نابود شوند یا به کشوری دیگر منتقل شوند.

اولیانوف می‌گوید: «مسئله اصلی این است که باید با این تعداد سانتریفیوژ چه کرد؟ یک گزینه انتقال آنها به خارج ایران است. گزینه دیگر نابود کردن آنهاست و گزینه بعدی انبار کردن و پلمب آنها در ایران تحت تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

این دیپلمات روس تأکید کرد قضیه سانتریفیوژها تنها یکی از ده‌ها اختلافاتی است که باید در وین حل و فصل شوند.

دیپلمات‌ها در وین گفته‌اند مذاکرات نتیجه نداشته و خواسته‌های غیرمنطقی جمهوری اسلامی مانع از هرگونه پیشرفت شده است.

در همین‌حال نورمن لارنس خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» در توییتی به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نوشت: «ما در حال هدر دادن زمان گرانبها با مواضع جدید ایران هستیم.»

او نوشته «دیپلمات‌های ارشد اروپایی درباره مذاکرات ایران گفتند که تا امروز هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی شویم. ما در حال هدر دادن زمان گرانبها با مواضع جدید ایران هستیم که با برجام یا فراتر از آن ناسازگار است. زمان رو به اتمام است. بدون پیشرفت سریع، برجام به‌ زودی با توجه به‌سرعت فعالیت هسته‌ای ایران توخالی خواهد شد.»

مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی ادعا می‌کردند «فضای مذاکرات مثبت و رو به جلوست.» حتا یک «منبع مطلع» به خبرگزاری «فارس» گفته بود در دور هشتم مذاکرات وین طرفین غربی اسیر ابتکار عمل ایران شدند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شدند و عقب‌نشینی کردند!

علی باقری‌کنی ۲۲ آذرماه بعد از نشست با نماینده چین و روسیه از جمله همین الویانوف گفت «همراهی روسیه و چین با موضع ایران روشن است و اختلاف با طرف غربی است.»

او مدعی شده بود: «روند ما در مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده و پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می‌تواند زمینه سریعی برای مذاکرات جدی را فراهم کند.»

اما آنچه اولیانوف به عنوان نماینده روسیه، که جمهوری اسلامی فکر می‌کند دوست آن است، در مذاکرات اتمی گفت دقیقاً نقطه مقابل مواضع «دیپلمات‌های انقلابی» و بطور کلی مقامات جمهوری اسلامی است که ادعا می‌کنند در وین فقط به دنبال «لغو همه تحریم‌ها» هستند و قرار نیست صحبت دیگری درباره موضوعات اتمی و موشکی و منطقه‌ای بشود!

دو هفته پیش از این همزمان با برگزاری دور هفتم مذاکرات وین همان موقع که جمهوری اسلامی برای توافق پیشنهاداتی ارائه داد که مورد قبول طرف‌های غربی واقع نشد و آن را «شوخی» نامیدند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران استفاده زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 را برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو آغاز کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱