تجمع اهل سنت آزادشهر در اعتراض به برکناری مولوی گرگیج؛ احتمال «حصر خانگی» امام جمعه پیشین

برکناری امام جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان، اعتراض جمعی از شهروندان اهل سنت این شهر را در پی داشته و موجب تجمع آنها شده است.

در پی اظهارات محمدحسین گرگیج در نماز جمعه ۱۹ آذر و اعتراض برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، کاظم نورمفیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان روز جمعه ۲۶ آذر او را برکنار کرد.

مولوی گرگیج در واکنش به عزل خود گفته است: «یک جان نه، اگر هزار جان هم داشته باشم، فدای دین می‌کنم.»

خبرگزاری فارس سخنان مولوی گرگیج در نماز جمعه هفته پیش را «تفرقه‌افکنانه» توصیف کرده است.

مولوی گرگیج گفته بود، عمر ابن خطاب شهرزاد دختر یزدگرد سوم را به ازدواج امام حسین درآورد و از این نسل ۹ امام به وجود آمدند، پس «اگر خلافت عمر ابن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.»

او همچنین گفته بود که نباید «روایات بی‌سند را در خصوص اصحاب پیامبر» اعتبار داد، بلکه «سند ما باید کلام‌الله و عملکرد اصحاب باشد.»

این روحانی سنی پس از واکنش‌ها به اظهاراتش، در بیانیه‌ای بر محبتش نسبت به اهل بیت پیامبر اسلام تأکید کرد و گفت سخنانش در راستای اتحاد شیعه و سنی و درباره برخی «بنرهای توهین‌آمیز» و «سخنان تفرقه‌افکن» در ایام فاطمیه بوده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بیانیه‌ای تأکید کرده است که مولوی گرگیج قصد اهانت نداشته است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی پس از عزل امام جمعه پیشین آزادشهر، از خشم و اعتراض گروهی از شهروندان این شهر خبر می‌دهند.

برخی گزارش‌های تاییدنشده شهروندی نیز از «حصر خانگی» او خبر داده و جو استان گلستان را «متشنج» توصیف کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱