حکومت ایران سفیر خود در صنعا را “با موافقت عربستان” از یمن خارج کرد

مقامات سعودی و ایرانی اعلام کردند حسن ایرلو سفیر ایران، صنعا پایتخت تحت کنترل شورشیان حوثی یمن را به منظور درمان بیماری کووید ۱۹ کرونا ترک کرده است. عربستان با میانجی‌گری عراق و عمان با خروج سفیر ایران موافقت کرده است.

حسن ایرلو، سفیر ایران در صنعا روز شنبه ۲۸ آذر (۱۸ دسامبر) به دنبال یک معافیت نادر از محاصره هوایی اعمال‌شده توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از صنعا خارج شد.

یک مقام ارشد سعودی آگاه به امور یمن به خبرگزاری فرانسه گفته است سفیر ایران با هواپیمای عراقی صنعا را ترک کرده و احتمالا اکنون در بغداد است.

مقام ارشد عربستانی همچنین افزود این پرواز در نتیجه میانجی‌گری عراق و عمان و به درخواست شورشیان حوثی یمن و با موافقت مقامات سعودی انجام گرفته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود آورده است که عراق تاکنون میزبان چندین نشست برای میانجی‌گری بین مقامات ایرانی و سعودی بوده است.

بین جمهوری اسلامی ایران که از حوثی‌های شیعه حمایت می‌کند و عربستان سعودی که از دولت قانونی مورد حمایت جامعه جهانی پشتیبانی می‌کند سال‌هاست جنگی نیابتی جریان دارد.

عمان تنها کشور عربی خلیج فارس است که در مناقشه یمن بی‌طرف مانده و بارها بین عربستان و شورشیان حوثی میانجی‌گری کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۸ آذر گفت آقای ایرلو سفیر ایران در یمن چند روزی است که از کووید-۱۹ رنج می‌برد و مقدمات خروج وی فراهم شده است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی شورشیان حوثی نیز با ارسال توییتی نوشت که تفاهم میان ایران و عربستان سعودی برای خروج سفیر ایران به دلایل درمانی با میانجی‌گری عراق انجام گرفت است.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشور جهان است که حکومت حوثی‌های شیعه در صنعا را به رسمیت می‌شناسد و در اکتبر سال گذشته حسن ایرلو را به عنوان سفیر به آنجا فرستاد. مقامات ایرانی تا کنون جزئیاتی درباره نحوه رسیدن او به صنعا با وجود محاصره ارائه نکردند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بارها ایران را به مسلح کردن شورشیان حوثی متهم کرده اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

روزنامه “وال استریت ژورنال” روز جمعه ۲۷ آذر گزارش داد که درخواست حوثی ها برای پرواز سفیر از سوی مقامات سعودی به عنوان “نشانه تنش بین تهران و گروه شبه نظامی” تلقی می‌شود.

عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن ولی “بروز اختلاف میان ایران و حوثی‌ها” را رد کرد.

وال‌استریت جورنال روز جمعه ۲۷ آذر در ارتباط با این موضوع به نقل از مقامات منطقه‌ای یمن نوشت ریاض این درخواست را به نشانه فاصله‌گیری حوثی‌ها از حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت حسن ایرلو که خود را دیپلمات جمهوری اسلامی می‌نامد برای تقویت و سازماندهی نظامی حوثی‌ها در جنگ با دولت مرکزی یمن و عربستان سعودی از سوی ایران به مناطق تحت اشغال حوثی‌ها اعزام شد. حاصل کار این “دیپلمات” جمهوری اسلامی جز ویرانی هر چه بیشتر این کشور فقیر نبوده است.

یک مقام سعودی روز شنبه در صحبت با خبرگزاری فرانسه تائید کرد که خروج سفیر به دلیل مسائل درمانی بوده است.

این مقام عربستانی گفت ایرانی‌ها از طریق عمانی‌ها خبر دادند که سفیر آنها به کرونا مبتلا شده و باید خارج شود و عربستان سعودی نیز به دلایل بشردوستانه با این درخواست ایران موافقت کرده است.

جنگ ویران‌گر یمن بیش از هفت سال است ادامه دارد. در نیتجه خرابی‌های این جنگ سیستم مراقبت‌های درمانی این کشور از هم پاشیده است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را “بدترین بحران انسانی جهان” توصیف کرده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱