هشدار بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس به حکومت ایران: مذاکرات وین «آخرین» فرصت است

بریتانیا و کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای مشترک، با یک «مشارکت راهبردی بلندپروازانه» موافقت کردند.

به گزارش نشریه اماراتی نشنال، روز دوشنبه وزیر خارجه بریتانیا و وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس ضمن دیدار در بریتانیا یک سند ۱۵۰۰ کلمه‌ای را در مورد جزئیات توافقنامه‌ها در زمینه تجارت و مسائل متعدد امنیتی، از جمله ایران، منتشر کردند.

در توافق آنها بر آغاز گفت‌و‌گوهای اقتصادی میان طرفین نیز تاکید شده است.

نشنال می‌نویسد وزیران خارجه عمان، عربستان سعودی، قطر، بحرین، و کویت در این دیدار شرکت داشتند. از امارات متحده عربی نیز نماینده‌ا‌ی در این نشست شرکت داشت.

به جز مسائل تجاری و اقتصادی و تاکید بر گفت‌و‌گوهای سریع برای رسیدن به یک پیمان تجارت آزاد، پرونده ایران نیز مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت.

به نوشته نشنال،‌ ادامه نگرانی‌ها در مورد ایران در راس دستور کار امنیتی قرار داشت و وزیران خارجه این کشورها به تهران هشدار دادند که مذاکرات فعلی در وین با هدف احیای برجام «آخرین فرصت» برای بازگرداندن امنیت به منطقه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.

آنها از ایران خواستند از فرصت دیپلماتیک کنونی برای بازگرداندن برجام استفاده کند تا از کشاندن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحران اجتناب کند.

وزیران خارجه همچنین گفتند که «نگرانی شدید» در مورد «تشدید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» وجود دارد.

در بیانیه نشست وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بریتانیا از دولت جدید ایران به رهبری ابراهیم رئيسی خواسته شده است که «نقش مثبت منطقه‌ای ایفا کند، به هنجارهای بین‌المللی پایبند باشد، به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی خودداری کند.»

آنها در بخش ‌های دیگر بیانیه به سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، و تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱