خوشبینی رئیس سازمان بهداشت جهانی به شکست کووید در سال آینده میلادی

تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته نسبت به شکست همه گیری کووید۱۹ در سال ۲۰۲۲ در صورت همکاری کشورها با یکدیگر خوشبین است. به گفته او جهان اکنون ابزارهای بیشتری برای پیشگیری و درمان کووید در اختیار دارد.

به گزارش بی بی سی رئیس سازمان بهداشت جهانی در عین حال هشدار داده که انبار کردن واکسن توسط برخی از کشورها شرایط ایده آلی را برای پیدایش سویه اومیکرون ایجاد کرد.

سازمان بهداشت جهانی خواستار آن است که تا اواسط سال آینده میلادی ۷۰ درصد از جمعیت جهان واکسینه شوند تا به مرحله حاد همه گیری و نیاز به اعمال محدودیت‌ها پایان داده شود.

دقیقا دو سال از زمانی می‌گذرد که چین اولین مورد به ابتلا ویروس کرونا را از منبعی ناشناخته در شهر ووهان اعلام کرد.

تحقیقی گسترده درباره سویه اومیکرون در بریتانیا
براساس تحقیقی گسترده در بریتانیا، شواهد بیشتری به دست آمده که نشان می‌دهد سویه اومیکرون ویروس کرونا کم خطرتر از نوع دلتا است.

این بررسی نشان داده که خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به سویه اومیکرون، یک سوم نوع دلتا است. برپایه این تحقیق واکسن‌ها هم در مقابله با اومیکرون به خوبی عمل کرده‌اند.

داده های آژانس امنیت بریتانیا نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن به میزان ۸۸ درصد در جلوگیری از بستری شدن بیماران مبتلا به اومیکرون موثر بوده است.

این آژانس ۵۲۸ هزار و ۱۷۶ مورد مبتلا به اومیکرون و ۵۷۳ هزار و ۱۲ مورد ابتلا به دلتا را در حدفاصل ۲۲ نوامبر تا ۲۶ دسامبر مورد بررسی قرار داد.

این بررسی تایید کرد که خطر مراجعه به بیمارستان و بستری شدن پس از ابتلا به اومیکرون تقریبا نصف ابتلا به سویه دلتا بوده است.

براساس این تحقیق تزریق یک دوز واکسن خطر نیاز به درمان در بیمارستان را تا ۵۲ درصد کاهش می‌دهد و با تزریق دوز دوم میزان ایمنی به ۷۲ درصد افزایش می‌یابد، اما پس از ۵۲ هفته این ایمنی از بین رفته و یا به ۵۲ درصد کاهش می‌یابد، اما دو هفته پس از تزریق دوز سوم میزان ایمنی ۸۸ درصد افزایش داشته است.

اومیکرون سویه غالب در فرانسه
در همین حال فرانسه تازه ترین کشوری است که گسترش سریع اومیکرون را تایید کرده و گفته است که به سویه غالب در این کشور تبدیل شده است.

مقامات بهداشتی فرانسه گفته‌اند که بیش از ۶۰ درصد تست‌های کرونا با اومیکرون مطابقت دارند، این در حالی است که در هفته گذشته این میزان ۱۵ درصد بود.

گسترش سریع اومیکرون باعث افزایش شدید شمار مبتلایان در این کشور شده و در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

تزریق دوز چهارم در اسرائیل
در اسرائیل هم تزریق دوز چهارم واکسن به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف آغاز شده است. اسرائیل یکی از اولین کشورهایی است که تزریق دوز چهارم را شروع کرده است.وزارت بهداشت این کشور تزریق دوز چهارم را در خانه های سالمندان تایید کرده است. یک سال پیش، اسرائیل در تزریق واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در جهان پیشتاز بود.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱ ژانویه ۲۰۲۲