دادگاه تجدیدنظر؛ صالح تامولی طرفی و عبدالله چلداوی به مجموعا ۸ سال حبس محکوم شدن

شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان، محکومیت صالح تامولی طرفی (منابی) و عبدالله چلداوی، شهروندان اهل اهواز را عینا تایید کرد. این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به مجموعا ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای آقای تامولی طرفی ۳ سال زندان و برای آقای چلداوی ۵ سال حبس قابل اجرا است.

بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، صالح تامولی طرفی (منابی) از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور” و عبدالله چلداوی به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های معاند نظام” محاکمه و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای آقای تامولی طرفی ۳ سال زندان و برای آقای چلداوی ۵ سال حبس قابل اجرا است. هم اکنون حکم صادره جهت اجرا به شعبه ۸ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب اهواز ارجاع داده شده است.
عبدالله چلداوی و صالح تامولى طرفی، پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی مسعود طهماسبی محاکمه شده بودند.

به گفته کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب‌های ایران فعال است، این حکم در خصوص بازداشت این شهروندان در تجمعات اعتراضی سال ۹۶ که در مخالفت با مصادره غیرقانونی زمین‌های کشاورزی صورت گرفته بود، صادر شده است.

آقای دحیمی در خصوص پرونده دیگر این شهروندان به هرانا گفت: «این افراد همچنین با پرونده‌ای دیگر در دادگاه انقلاب اهواز روبرو هستند که در این خصوص تاکنون حکمی برای آنها صادر نشده است.»

عبدالله چلداوی و صالح تامولی طرفی در خصوص پرونده دوم در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شدند. بازداشت این شهروندان پس از حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز و همزمان با بازداشت تعداد پرشماری از شهروندان عرب در خوزستان صورت گرفته بود. نهایتا آقای تامولی طرفی در تاریخ ۱۶ شهریورماه سال ۹۸ و عبدالله چلداوی در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان شیبان اهواز آزاد شدند.

عبدالله چلداوی، ۴۳ ساله، متاهل، پدر ۴ فرزند و شهروند اهل اهواز، و صالح تامولی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های خود را داشته‌اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۸ ژانویه ۲۰۲۲